Het gaat om de zogenoemde zero-emissiezones die per 2025 in tientallen gemeenten gaan gelden. Het onderzoek – dat specifieke woord staat over deze kwestie overigens niet in het akkoord – waarover Zelfstandigen Bouw rept, richt zich volgens voorzitter Koen Dijkstra op vrijstellingen voor ondernemers zoals zelfstandigen in de bouw.
ZB maakt zich al langer zorgen over de invoering van zero-emissiezones, waardoor onder meer dieselbussen niet meer welkom zijn in stadscentra. Elektrisch rijden is voor (het gros van) de achterban van de belangbehartiger onbetaalbaar.
Koen Dijkstra, schilder uit Eindhoven/Nuenen, heeft altijd benadrukt voorstander van duurzaamheid te zijn. Dat herhaalt hij in zijn nieuwste persbericht. ‘Echter, werkbaarheid voor zelfstandig ondernemers moet gegarandeerd blijven. De beperkte actieradius en trekvermogen van elektrische voertuigen maken het momenteel vrijwel onmogelijk om aan de nieuwe eisen te voldoen zonder onze werkzaamheden ernstig te belemmeren.’
Uitstel van de uitstootvrije gebieden biedt volgens Dijkstra de kans om praktische oplossingen te vinden ‘waarbij zowel duurzaamheid als werkbaarheid in acht worden genomen’. Het ‘onderzoek’ naar vrijstellingen voor zelfstandigen in de bouw ziet ZB daarom als een stap in de goede richting. De invoering van zero-emissiezones blijft een gemeentelijke aangelegenheid.
onbegrijpbaar “zwabberbeleid”van de overheid.
duurzaamheid zou een speerpunt worden.
nu worden ondernemers die flink geinvesteerd hebben in duurzaamheid eigenlijk weer gestraft.
400 kilometer bereik kan in een land als Nederland geen belemmering meer zijn.
evenals 100 tot 1500 kilo trekgewicht.
En weer een vrijstelling voor die zielige ZZPer.
Ze hoeven al niks, geen pensioen, geen AOV. Wordt nog gesubsidieerd met starters en ondernemersaftrek en beperkte BTW afdracht in het begin.