Ga naar hoofdinhoud

Rollers met acrylverf voor kunstige auto


De woordspeling slaat op de schildering op de auto, die de mobiele communicatie verbeeldt. Het is de vijftiende auto die hij heeft afgeleverd, compleet met zijn handtekening erop. Hij verheugt zich er al op dat de auto het straatbeeld in Deventer gaat opvrolijken.

Lef
“Niet iedereen durft in zo’n kunstwerk te rijden. Er is wel wat lef voor nodig” , merkt Barteling aan de reacties. Het verbaast hem dat de meeste mensen toch kiezen voor een ‘veilig’ kleurtje (zwart of grijs) en zich liever niet willen onderscheiden met hun auto. “Het zou er op straat toch een stuk vrolijker uitzien als alle auto’s wat kleurrijker waren.”

 

De kunstenaar heeft al heel wat exposities van zijn schilderijen gehad, maar erg gelukkig werd hij er niet van. “Er is maar een kleine groep mensen die met een glas witte wijn in de hand je werk becommentarieert. Daarom besloot ik met mijn werk de straat op te gaan door objecten te beschilderen die je in het straatbeeld tegenkomt.”

 

Blokkunst
In 2003 beschilderde hij op het Kelderkunstfestival een sportwagen. Het beviel hem zó goed, dat hij er inmiddels veertien aan heeft toegevoegd. Ook pizzadozen zijn ‘drager’ van Bartelings kunst. De blokkunst vliegt geregeld op en neer door Deventer, achterop bij de pizzakoerier.

 

“Iedereen ziet het en mag er wat vinden. Al die meningen geven me het gevoel dat het écht is.”

 

Jaren vijftig
Barteling werkt ook als grafisch vormgever. Zijn laatste affiche – voor het Kelderkunstfestival – is geïnspireerd op grafisch werk uit de jaren vijftig. “Ik houd niet van glimmers en schaduwwerk”.

 

Ook op de auto’s zie je dat steeds meer terug, hoewel het beschilderen daarvan volgens Barteling om een andere werkwijze vraagt. “Het is altijd weer een spannend proces om een auto te beschilderen. Anders dan bij een schilderij kun je het niet even overschilderen.” Over zijn werkwijze wil hij niet alles kwijt. Het heeft hem veel moeite gekost om de juiste mengverhouding van de lak te vinden en dus houdt hij die geheim. Voor het schilderen gebruikt hij rollers met acrylverf en een haarverfkwastje voor het fijnere werk.

 

Sponsoring
Autobedrijven zijn bereid om Bartelings werk te sponsoren. Vermelding van hun naam op de auto levert een aardige naamsbekendheid op. Maar de beschilderde wagens zijn zeker niet alleen bedoeld voor reclamedoeleinden. Voor 800 é 900 euro maakt hij van ieders auto een kunstwerk, rekening houdend met ideeën en kleurvoorkeuren.

 

Wie in een auto van Barteling rijdt zal nooit meer per ongeluk zijn sleutel in het slot van de verkeerde zwarte of grijze auto steken. “Die uniformiteit, die wil je toch niet!”

 

Bron: De Stentor

 

Lees meer:
03-07: Schilder de grond op nummer
25-05: Dommelbrug krijgt frisse kleuren
23-03: Lopen over vloer met 136 kleurvlakken

 

Bekijk een relevant dossier:
Decoratieve technieken

 

Abonneer u op de nieuwsbrief van Schildersvak.nl

Lef
“Niet iedereen durft in zo’n kunstwerk te rijden. Er is wel wat lef voor nodig” , merkt Barteling aan de reacties. Het verbaast hem dat de meeste mensen toch kiezen voor een ‘veilig’ kleurtje (zwart of grijs) en zich liever niet willen onderscheiden met hun auto. “Het zou er op straat toch een stuk vrolijker uitzien als alle auto’s wat kleurrijker waren.”

 

De kunstenaar heeft al heel wat exposities van zijn schilderijen gehad, maar erg gelukkig werd hij er niet van. “Er is maar een kleine groep mensen die met een glas witte wijn in de hand je werk becommentarieert. Daarom besloot ik met mijn werk de straat op te gaan door objecten te beschilderen die je in het straatbeeld tegenkomt.”

 

Blokkunst
In 2003 beschilderde hij op het Kelderkunstfestival een sportwagen. Het beviel hem zó goed, dat hij er inmiddels veertien aan heeft toegevoegd. Ook pizzadozen zijn ‘drager’ van Bartelings kunst. De blokkunst vliegt geregeld op en neer door Deventer, achterop bij de pizzakoerier.

 

“Iedereen ziet het en mag er wat vinden. Al die meningen geven me het gevoel dat het écht is.”

 

Jaren vijftig
Barteling werkt ook als grafisch vormgever. Zijn laatste affiche – voor het Kelderkunstfestival – is geïnspireerd op grafisch werk uit de jaren vijftig. “Ik houd niet van glimmers en schaduwwerk”.

 

Ook op de auto’s zie je dat steeds meer terug, hoewel het beschilderen daarvan volgens Barteling om een andere werkwijze vraagt. “Het is altijd weer een spannend proces om een auto te beschilderen. Anders dan bij een schilderij kun je het niet even overschilderen.” Over zijn werkwijze wil hij niet alles kwijt. Het heeft hem veel moeite gekost om de juiste mengverhouding van de lak te vinden en dus houdt hij die geheim. Voor het schilderen gebruikt hij rollers met acrylverf en een haarverfkwastje voor het fijnere werk.

 

Sponsoring
Autobedrijven zijn bereid om Bartelings werk te sponsoren. Vermelding van hun naam op de auto levert een aardige naamsbekendheid op. Maar de beschilderde wagens zijn zeker niet alleen bedoeld voor reclamedoeleinden. Voor 800 é 900 euro maakt hij van ieders auto een kunstwerk, rekening houdend met ideeën en kleurvoorkeuren.

 

Wie in een auto van Barteling rijdt zal nooit meer per ongeluk zijn sleutel in het slot van de verkeerde zwarte of grijze auto steken. “Die uniformiteit, die wil je toch niet!”

 

Bron: De Stentor

 

Lees meer:
03-07: Schilder de grond op nummer
25-05: Dommelbrug krijgt frisse kleuren
23-03: Lopen over vloer met 136 kleurvlakken

 

Bekijk een relevant dossier:
Decoratieve technieken

 

Abonneer u op de nieuwsbrief van Schildersvak.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan


Naar archief >