Ga naar hoofdinhoud

Aanpak Oplosmiddelen-besluit in scheepsbouw


Ter bescherming van de gezondheid en het milieu hebben Europa en Nederland regelgeving opgesteld om het vrijkomen van oplosmiddelen te reguleren. Het Oplosmiddelenbesluit verplicht bedrijven die veel oplosmiddelen gebruiken uiterlijk 31 oktober 2007 een programma op te stellen om het vrijkomen van de oplosmiddelen te verminderen. Ook moeten deze bedrijven een oplosmiddelenboekhouding bijhouden.
 
Verfkeuze
De scheepswerven hebben vooral bij het verven van schepen te maken met oplosmiddelen. Deze verf is erg belangrijk voor de vaareigenschappen (aangroeiwering) en levensduur van een schip. Rederijen (de scheepseigenaren) laten de verfkeuze dan ook niet over aan een werf. Ze kopen zelf de verf, waarna gespecialiseerde schilderbedrijven het aanbrengen. Hierdoor kunnen scheepswerven moeilijk een oplosmiddelen-reductieprogramma opstellen en een oplosmiddelenboekhouding bijhouden.
 
Overeenstemming
De bedrijven en overheid zijn lang in overleg geweest om een voor beide partijen aanvaardbare oplossing te vinden. De actualisatie van de module Scheepsbouw en reparatie van het Werkboek Milieumaatregelen in de Metaal- en Elektrotechnische Industrie vormde de aanleiding de problematiek nogmaals te bekijken, met als resultaat dat er een oplossing is gevonden waar alle partijen (VNSI, FME-CWM, Koninklijke Metaalunie, Ministeries van VROM en EZ, IPO, VNG en UvW) achter staan en die voldoet aan de Europese en Nederlandse regelgeving.
 
Registratie
Overeengekomen is dat de werven de Beste Beschikbare Technieken toepassen (BBT) en een oplosmiddelenregistratie bijhouden volgens de aanwijzingen in het werkboek en dat de branche onderzoek blijft doen naar verftechnieken, waarbij minder oplosmiddel vrijkomt. Dit is ook vastgelegd in de module.
 
Werkboek milieumaatregelen
Het werkboek is te vinden op www.fo-industrie.nl en wordt niet (meer) op papier uitgegeven. De module Scheepsbouw- en reparatie is voorlopig de laatste actualisatie van het werkboek. In de module zijn de eerdere actualisaties over onder meer lassen, afvalstoffen en externe veiligheid verwerkt.
 
Werkbare aanpak
De VNSI (Vereniging Nederlandse Scheepsbouwindustrie) is tevreden over de nieuwe modu le en de overeengekomen oplossing voor het Oplosmiddelenbesluit: “In constructieve samenwerking hebben we met alle betrokken partijen een werkbare aanpak van het Oplosmiddelenbesluit kunnen vinden en een goed resultaat neer kunnen zetten waar we nog jaren mee vooruit kunnen.”
 
 
 
Bekijk een relevant dossier:
Ter bescherming van de gezondheid en het milieu hebben Europa en Nederland regelgeving opgesteld om het vrijkomen van oplosmiddelen te reguleren. Het Oplosmiddelenbesluit verplicht bedrijven die veel oplosmiddelen gebruiken uiterlijk 31 oktober 2007 een programma op te stellen om het vrijkomen van de oplosmiddelen te verminderen. Ook moeten deze bedrijven een oplosmiddelenboekhouding bijhouden.
 
Verfkeuze
De scheepswerven hebben vooral bij het verven van schepen te maken met oplosmiddelen. Deze verf is erg belangrijk voor de vaareigenschappen (aangroeiwering) en levensduur van een schip. Rederijen (de scheepseigenaren) laten de verfkeuze dan ook niet over aan een werf. Ze kopen zelf de verf, waarna gespecialiseerde schilderbedrijven het aanbrengen. Hierdoor kunnen scheepswerven moeilijk een oplosmiddelen-reductieprogramma opstellen en een oplosmiddelenboekhouding bijhouden.
 
Overeenstemming
De bedrijven en overheid zijn lang in overleg geweest om een voor beide partijen aanvaardbare oplossing te vinden. De actualisatie van de module Scheepsbouw en reparatie van het Werkboek Milieumaatregelen in de Metaal- en Elektrotechnische Industrie vormde de aanleiding de problematiek nogmaals te bekijken, met als resultaat dat er een oplossing is gevonden waar alle partijen (VNSI, FME-CWM, Koninklijke Metaalunie, Ministeries van VROM en EZ, IPO, VNG en UvW) achter staan en die voldoet aan de Europese en Nederlandse regelgeving.
 
Registratie
Overeengekomen is dat de werven de Beste Beschikbare Technieken toepassen (BBT) en een oplosmiddelenregistratie bijhouden volgens de aanwijzingen in het werkboek en dat de branche onderzoek blijft doen naar verftechnieken, waarbij minder oplosmiddel vrijkomt. Dit is ook vastgelegd in de module.
 
Werkboek milieumaatregelen
Het werkboek is te vinden op www.fo-industrie.nl en wordt niet (meer) op papier uitgegeven. De module Scheepsbouw- en reparatie is voorlopig de laatste actualisatie van het werkboek. In de module zijn de eerdere actualisaties over onder meer lassen, afvalstoffen en externe veiligheid verwerkt.
 
Werkbare aanpak
De VNSI (Vereniging Nederlandse Scheepsbouwindustrie) is tevreden over de nieuwe modu le en de overeengekomen oplossing voor het Oplosmiddelenbesluit: “In constructieve samenwerking hebben we met alle betrokken partijen een werkbare aanpak van het Oplosmiddelenbesluit kunnen vinden en een goed resultaat neer kunnen zetten waar we nog jaren mee vooruit kunnen.”
 
 
 
Bekijk een relevant dossier:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Woningtrends 2025: meer isolatieglas, minder schilderwerk

Goudhaantje heeft nieuwe ambassadeur

Vier miljoen voor onderhoud Brabantse rijksmonumenten

Altrex wint Fitting Award voor duurzaamheid op BouwBeurs

PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035


Naar archief >