Ter bescherming van de gezondheid en het milieu hebben Europa en Nederland regelgeving opgesteld om het vrijkomen van oplosmiddelen te reguleren. Het Oplosmiddelenbesluit verplicht bedrijven die veel oplosmiddelen gebruiken uiterlijk 31 oktober 2007 een programma op te stellen om het vrijkomen van de oplosmiddelen te verminderen. Ook moeten deze bedrijven een oplosmiddelenboekhouding bijhouden.
Verfkeuze
De scheepswerven hebben vooral bij het verven van schepen te maken met oplosmiddelen. Deze verf is erg belangrijk voor de vaareigenschappen (aangroeiwering) en levensduur van een schip. Rederijen (de scheepseigenaren) laten de verfkeuze dan ook niet over aan een werf. Ze kopen zelf de verf, waarna gespecialiseerde schilderbedrijven het aanbrengen. Hierdoor kunnen scheepswerven moeilijk een oplosmiddelen-reductieprogramma opstellen en een oplosmiddelenboekhouding bijhouden.
De scheepswerven hebben vooral bij het verven van schepen te maken met oplosmiddelen. Deze verf is erg belangrijk voor de vaareigenschappen (aangroeiwering) en levensduur van een schip. Rederijen (de scheepseigenaren) laten de verfkeuze dan ook niet over aan een werf. Ze kopen zelf de verf, waarna gespecialiseerde schilderbedrijven het aanbrengen. Hierdoor kunnen scheepswerven moeilijk een oplosmiddelen-reductieprogramma opstellen en een oplosmiddelenboekhouding bijhouden.
Overeenstemming
De bedrijven en overheid zijn lang in overleg geweest om een voor beide partijen aanvaardbare oplossing te vinden. De actualisatie van de module Scheepsbouw en reparatie van het Werkboek Milieumaatregelen in de Metaal- en Elektrotechnische Industrie vormde de aanleiding de problematiek nogmaals te bekijken, met als resultaat dat er een oplossing is gevonden waar alle partijen (VNSI, FME-CWM, Koninklijke Metaalunie, Ministeries van VROM en EZ, IPO, VNG en UvW) achter staan en die voldoet aan de Europese en Nederlandse regelgeving.
De bedrijven en overheid zijn lang in overleg geweest om een voor beide partijen aanvaardbare oplossing te vinden. De actualisatie van de module Scheepsbouw en reparatie van het Werkboek Milieumaatregelen in de Metaal- en Elektrotechnische Industrie vormde de aanleiding de problematiek nogmaals te bekijken, met als resultaat dat er een oplossing is gevonden waar alle partijen (VNSI, FME-CWM, Koninklijke Metaalunie, Ministeries van VROM en EZ, IPO, VNG en UvW) achter staan en die voldoet aan de Europese en Nederlandse regelgeving.
Registratie
Overeengekomen is dat de werven de Beste Beschikbare Technieken toepassen (BBT) en een oplosmiddelenregistratie bijhouden volgens de aanwijzingen in het werkboek en dat de branche onderzoek blijft doen naar verftechnieken, waarbij minder oplosmiddel vrijkomt. Dit is ook vastgelegd in de module.
Overeengekomen is dat de werven de Beste Beschikbare Technieken toepassen (BBT) en een oplosmiddelenregistratie bijhouden volgens de aanwijzingen in het werkboek en dat de branche onderzoek blijft doen naar verftechnieken, waarbij minder oplosmiddel vrijkomt. Dit is ook vastgelegd in de module.
Werkboek milieumaatregelen
Het werkboek is te vinden op www.fo-industrie.nl en wordt niet (meer) op papier uitgegeven. De module Scheepsbouw- en reparatie is voorlopig de laatste actualisatie van het werkboek. In de module zijn de eerdere actualisaties over onder meer lassen, afvalstoffen en externe veiligheid verwerkt.
Het werkboek is te vinden op www.fo-industrie.nl en wordt niet (meer) op papier uitgegeven. De module Scheepsbouw- en reparatie is voorlopig de laatste actualisatie van het werkboek. In de module zijn de eerdere actualisaties over onder meer lassen, afvalstoffen en externe veiligheid verwerkt.
Werkbare aanpak
De VNSI (Vereniging Nederlandse Scheepsbouwindustrie) is tevreden over de nieuwe modu le en de overeengekomen oplossing voor het Oplosmiddelenbesluit: “In constructieve samenwerking hebben we met alle betrokken partijen een werkbare aanpak van het Oplosmiddelenbesluit kunnen vinden en een goed resultaat neer kunnen zetten waar we nog jaren mee vooruit kunnen.”
De VNSI (Vereniging Nederlandse Scheepsbouwindustrie) is tevreden over de nieuwe modu le en de overeengekomen oplossing voor het Oplosmiddelenbesluit: “In constructieve samenwerking hebben we met alle betrokken partijen een werkbare aanpak van het Oplosmiddelenbesluit kunnen vinden en een goed resultaat neer kunnen zetten waar we nog jaren mee vooruit kunnen.”
Bron: MetaalMagazine.nl
Lees meer:
01-08: Superjacht van 82 meter afgeschilderd
16-04: Jachtschilder tijdens Week van het Ambacht
01-08: Superjacht van 82 meter afgeschilderd
16-04: Jachtschilder tijdens Week van het Ambacht
Bekijk een relevant dossier:
Ter bescherming van de gezondheid en het milieu hebben Europa en Nederland regelgeving opgesteld om het vrijkomen van oplosmiddelen te reguleren. Het Oplosmiddelenbesluit verplicht bedrijven die veel oplosmiddelen gebruiken uiterlijk 31 oktober 2007 een programma op te stellen om het vrijkomen van de oplosmiddelen te verminderen. Ook moeten deze bedrijven een oplosmiddelenboekhouding bijhouden.
Verfkeuze
De scheepswerven hebben vooral bij het verven van schepen te maken met oplosmiddelen. Deze verf is erg belangrijk voor de vaareigenschappen (aangroeiwering) en levensduur van een schip. Rederijen (de scheepseigenaren) laten de verfkeuze dan ook niet over aan een werf. Ze kopen zelf de verf, waarna gespecialiseerde schilderbedrijven het aanbrengen. Hierdoor kunnen scheepswerven moeilijk een oplosmiddelen-reductieprogramma opstellen en een oplosmiddelenboekhouding bijhouden.
De scheepswerven hebben vooral bij het verven van schepen te maken met oplosmiddelen. Deze verf is erg belangrijk voor de vaareigenschappen (aangroeiwering) en levensduur van een schip. Rederijen (de scheepseigenaren) laten de verfkeuze dan ook niet over aan een werf. Ze kopen zelf de verf, waarna gespecialiseerde schilderbedrijven het aanbrengen. Hierdoor kunnen scheepswerven moeilijk een oplosmiddelen-reductieprogramma opstellen en een oplosmiddelenboekhouding bijhouden.
Overeenstemming
De bedrijven en overheid zijn lang in overleg geweest om een voor beide partijen aanvaardbare oplossing te vinden. De actualisatie van de module Scheepsbouw en reparatie van het Werkboek Milieumaatregelen in de Metaal- en Elektrotechnische Industrie vormde de aanleiding de problematiek nogmaals te bekijken, met als resultaat dat er een oplossing is gevonden waar alle partijen (VNSI, FME-CWM, Koninklijke Metaalunie, Ministeries van VROM en EZ, IPO, VNG en UvW) achter staan en die voldoet aan de Europese en Nederlandse regelgeving.
De bedrijven en overheid zijn lang in overleg geweest om een voor beide partijen aanvaardbare oplossing te vinden. De actualisatie van de module Scheepsbouw en reparatie van het Werkboek Milieumaatregelen in de Metaal- en Elektrotechnische Industrie vormde de aanleiding de problematiek nogmaals te bekijken, met als resultaat dat er een oplossing is gevonden waar alle partijen (VNSI, FME-CWM, Koninklijke Metaalunie, Ministeries van VROM en EZ, IPO, VNG en UvW) achter staan en die voldoet aan de Europese en Nederlandse regelgeving.
Registratie
Overeengekomen is dat de werven de Beste Beschikbare Technieken toepassen (BBT) en een oplosmiddelenregistratie bijhouden volgens de aanwijzingen in het werkboek en dat de branche onderzoek blijft doen naar verftechnieken, waarbij minder oplosmiddel vrijkomt. Dit is ook vastgelegd in de module.
Overeengekomen is dat de werven de Beste Beschikbare Technieken toepassen (BBT) en een oplosmiddelenregistratie bijhouden volgens de aanwijzingen in het werkboek en dat de branche onderzoek blijft doen naar verftechnieken, waarbij minder oplosmiddel vrijkomt. Dit is ook vastgelegd in de module.
Werkboek milieumaatregelen
Het werkboek is te vinden op www.fo-industrie.nl en wordt niet (meer) op papier uitgegeven. De module Scheepsbouw- en reparatie is voorlopig de laatste actualisatie van het werkboek. In de module zijn de eerdere actualisaties over onder meer lassen, afvalstoffen en externe veiligheid verwerkt.
Het werkboek is te vinden op www.fo-industrie.nl en wordt niet (meer) op papier uitgegeven. De module Scheepsbouw- en reparatie is voorlopig de laatste actualisatie van het werkboek. In de module zijn de eerdere actualisaties over onder meer lassen, afvalstoffen en externe veiligheid verwerkt.
Werkbare aanpak
De VNSI (Vereniging Nederlandse Scheepsbouwindustrie) is tevreden over de nieuwe modu le en de overeengekomen oplossing voor het Oplosmiddelenbesluit: “In constructieve samenwerking hebben we met alle betrokken partijen een werkbare aanpak van het Oplosmiddelenbesluit kunnen vinden en een goed resultaat neer kunnen zetten waar we nog jaren mee vooruit kunnen.”
De VNSI (Vereniging Nederlandse Scheepsbouwindustrie) is tevreden over de nieuwe modu le en de overeengekomen oplossing voor het Oplosmiddelenbesluit: “In constructieve samenwerking hebben we met alle betrokken partijen een werkbare aanpak van het Oplosmiddelenbesluit kunnen vinden en een goed resultaat neer kunnen zetten waar we nog jaren mee vooruit kunnen.”
Bron: MetaalMagazine.nl
Lees meer:
01-08: Superjacht van 82 meter afgeschilderd
16-04: Jachtschilder tijdens Week van het Ambacht
01-08: Superjacht van 82 meter afgeschilderd
16-04: Jachtschilder tijdens Week van het Ambacht
Bekijk een relevant dossier: