Klanten van AF-bedrijven krijgen binnenkort standaard de mogelijkheid om
via het internet hun mening over het uitgevoerde werk te geven. Werken waarover
klanten ontevreden zijn, zullen door het Verf Advies Centrum worden
geïnspecteerd.
Kwaliteitsstichting AF werkt al met inspecties door een onafhankelijke inspecteur van het Verf Advies Centrum . Gemiddeld eens in de drie jaar wordt elk bedrijf bezocht. De inspecteur krijgt van de bedrijfsleiding een aantal werken aangedragen waarvan hij er één uitkiest voor een grondige inspectie.
Volgens de nieuwe systematiek krijgt elke klant van een AF-bedrijf een unieke code. Met die code kan de klant inloggen in een klanttevredenheidswebsite. Daar wordt een aantal vragen gesteld over het schildersbedrijf, het personeel en de (technische) uitvoering van het werk.
Zo wordt een grote database opgebouwd waar elk individueel schildersbedrijf zijn eigen managementinformatie uit kan halen.
Tevens dienen de klantenrapporten als richtlijn voor de VAC-inspecteur. De werken waarover geklaagd wordt zullen als eerste worden bezocht als een bedrijf weer aan de beurt is.
De stichting AF is zo de tweede aanbieder van webbased klanttevredenheidsonderzoeken in de schildersbranche.
Eerder werd zo’n idee al gelanceerd door USP Marketing Consultancy , onder de merknaam SchilderKTV . Dit initiatief bestaat nog steeds. Het grote verschil is dat aan de data van SchilderKTV geen consequentie van een inspectie gekoppeld is.