Heel hard bewijs hebben ze er niet voor, maar in het Aesthetic Centre van AkzoNobel bestaat de sterke indruk dat periodes van economische recessie leiden tot lichtere, ingetogen kleuren. De nieuwe AKZO-kleurcollectie werd vandaag gepresenteerd.
Een driedubbel verhaal had Stephanie Kraneveld, Global Colour Training Manager bij Akzo Nobel te verzamelde pers te vertellen:
1 Kleurvoorkeuren in de wereld lopen sterk uiteen
2 Er zijn aanwijzingen dat economie en kleurvoorkeur met elkaar te maken hebben
3 AkzoNobel presenteert de kleurtrends voor 2009/2010
(lees verder onder de foto)
Kleurvoorkeuren lopen uiteen
Voor het eerst heeft het Aesthetic Centre, het eigen kleurentrendslab van AkzoNobel, harde cijfers over het wereldwijde kleurgebruik: Dankzij de vorig jaar overgenomen Amerikaanse verfgigant ICI heeft AkzoNobel (in Nederland onder andere producent van Sikkens Bouwverven en Flexa consumentenverf) nu in vrijwel de hele wereld een belangrijke marktpositie op de professionele en op de consumentenmarkt voor verf.
Van alle verfmerken zijn de meestgebruikte kleurformules opgevraagd en geanalyseerd. Die leveren (over 2008) een opmerkelijk beeld op: kleurvoorkeuren tussen landen en met name werelddelen blijken flink uit elkaar te lopen: kiezen verfgebruikers in West-Europa voor off-whites met soms een uitschieter naar bruin of zwart, en voeren in Italië de pastelachtige aardekleuren de hoofdtoon, in Azië zijn heel uitgesproken kleuren populair, zoals roze en verzadigd groen en blauw.
Opmerkelijke Europese uitschieter was in 2008 Polen: daar blijkt een sterke voorkeur voor harde felle kleuren te bestaan.
(lees verder onder de illustraties)
Economie en kleurvoorkeur
AkzoNobel maakte een tijdlijn en zette daar de kleurgroepen op af die in bepaalde periodes (gerekend over steeds tien jaar) populair waren. Die kleurperiodes werden vergeleken met de economische situatie in de wereld in diezelfde periode.
Het Aesthetic Centre meent uit die vergelijking te kunnen concluderen dat economie en kleurvoorkeur met elkaar van doen hebben: in periode van economische neergang kiezen mensen voor lichte kleuren, off-whites en aardetinten. In economisch succesvolle periodes voeren de verzadigde en felle kleuren meer de boventoon.
Kleurtrends volgens AkzoNobel
Stephanie Kraneveld presenteerde de nieuwe kleurtrends waarmee het kleurcentrum van AkzoNobel na een ‘cratief proces’ van enkele maanden nu komt. De trends werden gepresenteerd in 6 subthema’s. Overkoepelend daarbij is dat ook in de keuze van AkzoNobel de zachtere en meer aarde-achtige kleuren overheersen.
Kraneveld: ‘We noemen de hoofdtrend ‘reclaim’: de mensen zijn op zoek naar waar het echt om draait in het leven, de basisdingen, ‘echte’ dingen ‘echte’ kleuren.’
De thema’s:
Silent Space: zware blauwen en zwarten afgewisseld met off-whites: ruimtes voor geconcentreerd werk, sporten of meditatie
Fluid Fantasy: geïnspireerd door de toenemende materialenvrijheid in de architectuur: frisse kleuren in een licht palet.
Basic Believer: ’terug naar de natuur en het echte leven’ in natuurgeïnspireerde kleuren
A Free Spirit: ethetische kleuren, ongebruikelijke kleurcombinaties
Sweet Memory: herinterpretering van het verleden: off-whites, roze, oude kleuren met een ’twist’
Kleur van het jaar
De kleurtrends zullen op allerlei manieren worden gecommuniceerd, zowel onder architecten en schilders als via kleurvoorkeurkaartjes van Flexa bij de dhz-winkels en bouwmarkten. Eind deze maand zal bestuursvoorzitter Hans Wijers tijdens de presentatie van de jaarcijfers van AkzoNobel de ‘kleur van het jaar’ bekend maken.