Ga naar hoofdinhoud

Akzo verliest op thuismarkten


'De omzetgroei en de winsttoename is nog steeds groot in Azië en in Latijns-Amerika, In China stijgt de omzet op sommige markten met 30 procent', lichtte topman Hans Weijers van AkzoNobel de kwartaalcijfers op Radio 1 toe. 'Maar 60 procent van onze omzet realiseren we nog steeds in West-Europa en Noord-Amerika. Daar stagneert de woningmarkt en is ook het consumentenvertrouwen aanzienlijk gedaald. Er wordt dus minder gebouwd, minder verhuist en ook duurzame consumptiegoederen worden minder aangeschaft.'

Het goede nieuws is dat de omzet van AkzoNobel 8 procent gegroeid is: er is meer verf verkocht en daar zijn betere prijzen voor betaald. Het slechte nieuws: de winst was dit kwartaal 5 miljoen lager dan vorig jaar.

Grondstofprijzen

Een andere oorzaak voor de ‘schamele’ 268 miljoen euro winst die AkzoNobel in het afgelopen kwartaal boekte (vorig jaar bedroeg de winst over het kwartaal 273 miljoen euro) is volgens Weijers de nog immer stijgende grondstoffen: ‘Van de 15 miljard euro omzet van ons bedrijf geven we ongeveer 5 miljard uit aan grondstoffen. Begin dit jaar dachten we dat de grondstofprijzenstijging 15 procent zou zijn, maar het is 20 procent geworden’.

Formuleringen

Volgens Weijers gaan de prijsstijgingen nog wel door, maar zwakt het tempo van die stijgingen wat af. Verder probeert AkzoNobel door het aanpassen van formuleringen en het zoeken naar alternatieven de inkoopkosten van grondstoffen verder onder controle te brengen. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan


Naar archief >