Verf- en chemiegigant AkzoNobel is een
miljoenenoperatie gestart om te zorgen dat duidelijker zichtbaar wordt waar het
merk voor staat. Uit het conglomeraat van semi-zelfstandige bedrijven moet een
krachtig concern met één gezicht worden gevormd.
Op termijn zullen logo`s, briefpapier, vrachtauto`s en marketingbrochures
worden vervangen. Ook krijgt het bedrijf een nieuwe slogan: `Tomorrow`s Answers
Today`. Daarnaast wil men bij het personeel een wij-gevoel creëren. De nieuwe
profilering werd uitgewerkt in samenwerking met merkstrategiebureau Landor. De
operatie moet over anderhalf jaar zijn voltooid.
In overeenstemming met het nieuwe imago steekt AkzoNobel veel geld en energie
in innovaties. Ook profileert het concern zich als `groen` bedrijf. Zo wordt
voor de Amerikaanse markt Fresh Aire geproduceerd, de eerste verf die vrij is
van oplosmiddelen.
Merken afstoten
Het belangrijkste probleem bij de
profilering van AkzoNobel is het grote aantal merken onder de concernparaplu.
Vóór de overname van ICI telde AkzoNobel al zo`n 70 merken, maar nu zijn het er
nog meer en er is sprake van overlap.
In september wordt bekend welke merken worden afgestoten. AkzoNobel kent een
omzet van 14,5 miljard euro en een winst van 900 miljoen euro. Het concern telt
in totaal 60.000 werknemers.
Bron: MKBNet | Adformatie