Ga naar hoofdinhoud

Bataviawerf gesponsord door Herfst & Helder


Herfst & Helder beschouwt het sponsorschap van de bouw van de Batavia als een mogelijkheid om het gedrag van de verven te bestuderen, en spreekt van een 'proeftuin'.

Verfmerk Herfst&Helder in Lelystad heeft in dezelfde stad een zeer aansprekend sponsorproject gevonden: de Bataviawerf. De replica van het VOC schil De Batavia zal met verf van de producent worden geschilderd. Batavia-directeur Hans Maris (links) toonde zich blij met dit initiatief van directeur-eigenaar Kees Mol.

De productievestiging van Herfst & Helder in Lelystad maakt hoogwaardige verven en lakken voor buiten en binnen. Het merk bestaat al sinds 1875. In1989 nam Herfst & Helder het Rotterdamse familiebedrijf Van Klaveren over. Hiermee kwamen de beitsen en vernissen, met name in de jachtbouw, onder de naam Allihol (een merk uit 1843) in handen van Herfst & Helder.

Reconstructie

De samenwerking tussen Herfst & Helder en de Bataviawerf moet ervoor gaan zorgen dat het ambachtelijk gebouwde VOC schip De Batavia op gepaste wijze onderhouden wordt. In april 1995 werd de Batavia, ’s werelds beste reconstructie van een 17e eeuws VOC-schip, na tien jaar bouwen te water gezet. Het werk op de scheepswerf wordt steeds op ambachtelijke wijze uitgevoerd. Oorspronkelijke materialen, originele gereedschappen, het herontdekken, leren en toepassen van vaardigheden horen allemaal bij de Bataviawerf. Werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van re-integratie en werkervaringsprojecten, door werklozen voor wie de afstand tot de arbeidsmarkt te groot is geworden.

De Bataviawerf

De Bataviawerf biedt de bezoeker de gelegenheid op een actieve wijze te leren van het verleden. De werkwijze op de Bataviawerf is onderscheidend omdat er in het bouwproces nooit concessies worden gedaan. Men doet uitgebreid historisch onderzoek naar de bouwwijze, werkmethodiek en materiaalgebruik uit de 17e eeuw. Vastgesteld kan worden dat de opgebouwde expertise uniek in de wereld is. Hierdoor is de Bataviawerf in staat reconstructies te bouwen die zeer dicht in de buurt van de werkelijkheid komen. De bouw van de schepen levert nieuwe kennis op over de toenmalige scheepsbouw. We noemen dit wel ‘experimentele archeologie’. Tezamen met de kennis van Herfst en Helder over beitsen, pigmenten en vernissen, wordt oude ‘’wetenschap’’ tot actualiteit gebracht.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan


Naar archief >