Met deze bijzondere tentoonstelling wil het museum
laten zien dat behang weer helemaal terug is. Laag na laag pellen ze het
bedrukte papier van de wanden om de rijke geschiedenis van behang bloot te leggen. Behang is kunst, behang is erfgoed. Coda nodigt samen met sponsor Perfax mensen uit om te komen kijken naar dit flinterdunne laagje beschaving in al haar verschijningsvormen.
laten zien dat behang weer helemaal terug is. Laag na laag pellen ze het
bedrukte papier van de wanden om de rijke geschiedenis van behang bloot te leggen. Behang is kunst, behang is erfgoed. Coda nodigt samen met sponsor Perfax mensen uit om te komen kijken naar dit flinterdunne laagje beschaving in al haar verschijningsvormen.
Grote kunstenaars
Dat ook in Nederland vooraanstaande kunstenaars, architecten en designers zich gewaagd hebben aan het ontwerpen van behang is weinig bekend. Theo Nieuwenhuijs en W. Dijsselhof, Berlage en hedendaagse ontwerpers als Ed Annink en Gijs Bakker zagen en zien het behang als belangrijk onderdeel van hun werk. Ze legden het behang en daarmee het interieur hun eigen kleur en vormentaal op, in het verlengde van hun overige werk.
Behangkamer
Om werkelijk te ervaren wat het effect van behang kan zijn, is in de tentoonstelling ‘Behang, van Plint tot Plafond’ een digitale behangkamer gebouwd waarin je eigen behangcombinaties kunt uitzoeken en levensgroot op de muren kunt projecteren. Zo kun je de verschillende ruimtes beleven zoals ze nergens meer te ervaren zijn. De grillige zwart-wit patronen van de Wiener Werkstätte, het fel geel-blauwe koeienkoppenbehang van Andy Warhol of het lommerrijke behang van William Morris uit 1880.
Om werkelijk te ervaren wat het effect van behang kan zijn, is in de tentoonstelling ‘Behang, van Plint tot Plafond’ een digitale behangkamer gebouwd waarin je eigen behangcombinaties kunt uitzoeken en levensgroot op de muren kunt projecteren. Zo kun je de verschillende ruimtes beleven zoals ze nergens meer te ervaren zijn. De grillige zwart-wit patronen van de Wiener Werkstätte, het fel geel-blauwe koeienkoppenbehang van Andy Warhol of het lommerrijke behang van William Morris uit 1880.
In de tentoonstelling volgen de bloeiperiodes van behang elkaar op. Hierdoor ziet u de opmerkelijke relaties tussen behangontwerpers uit verschillende perioden. Er zijn vormen en patronen die zich door de tijd heen zijn blijven bewijzen en steeds herboren worden.
Totaalinterieur
Zo spelen de ontwerpen van William Morris (1843-1896) een belangrijke rol in de geschiedenis van het behang. Niet alleen Morris’ stilistische elementen, zijn organische en dierlijke motieven, maar ook zijn ideeën over de ruimte als ‘totaalinterieur’ zijn herkenbaar in het moderne behang. Het tegenovergestelde daarvan zijn de ontwerpen uit de Art Deco en Pop-Art.
Zo spelen de ontwerpen van William Morris (1843-1896) een belangrijke rol in de geschiedenis van het behang. Niet alleen Morris’ stilistische elementen, zijn organische en dierlijke motieven, maar ook zijn ideeën over de ruimte als ‘totaalinterieur’ zijn herkenbaar in het moderne behang. Het tegenovergestelde daarvan zijn de ontwerpen uit de Art Deco en Pop-Art.
Op groot formaat
Technische gezien is ‘Behang, van Plint tot Plafond’ een bijzondere tentoonstelling omdat ze het behang ‘groot’ laat zien. Het meeste behang is alleen als fragment in oude behangboeken terug te vinden of is onderdeel van restauratiewerk van muren of huizen.
Technische gezien is ‘Behang, van Plint tot Plafond’ een bijzondere tentoonstelling omdat ze het behang ‘groot’ laat zien. Het meeste behang is alleen als fragment in oude behangboeken terug te vinden of is onderdeel van restauratiewerk van muren of huizen.
In deze tentoonstelling zijn zeldzame en kleine fragmenten op groot formaat gereconstrueerd. Door het rapport, de kleinste eenheid van een behangpatroon, op te zoeken en het behang van daar uit weer op te bouwen, krijg je als toeschouwer een beeld van de werkelijke afmetingen en werking van kleur en patroon.
Bron: Coda Apeldoorn
Lees meer:
Met deze bijzondere tentoonstelling wil het museum
laten zien dat behang weer helemaal terug is. Laag na laag pellen ze het
bedrukte papier van de wanden om de rijke geschiedenis van behang bloot te leggen. Behang is kunst, behang is erfgoed. Coda nodigt samen met sponsor Perfax mensen uit om te komen kijken naar dit flinterdunne laagje beschaving in al haar verschijningsvormen.
laten zien dat behang weer helemaal terug is. Laag na laag pellen ze het
bedrukte papier van de wanden om de rijke geschiedenis van behang bloot te leggen. Behang is kunst, behang is erfgoed. Coda nodigt samen met sponsor Perfax mensen uit om te komen kijken naar dit flinterdunne laagje beschaving in al haar verschijningsvormen.
Grote kunstenaars
Dat ook in Nederland vooraanstaande kunstenaars, architecten en designers zich gewaagd hebben aan het ontwerpen van behang is weinig bekend. Theo Nieuwenhuijs en W. Dijsselhof, Berlage en hedendaagse ontwerpers als Ed Annink en Gijs Bakker zagen en zien het behang als belangrijk onderdeel van hun werk. Ze legden het behang en daarmee het interieur hun eigen kleur en vormentaal op, in het verlengde van hun overige werk.
Behangkamer
Om werkelijk te ervaren wat het effect van behang kan zijn, is in de tentoonstelling ‘Behang, van Plint tot Plafond’ een digitale behangkamer gebouwd waarin je eigen behangcombinaties kunt uitzoeken en levensgroot op de muren kunt projecteren. Zo kun je de verschillende ruimtes beleven zoals ze nergens meer te ervaren zijn. De grillige zwart-wit patronen van de Wiener Werkstätte, het fel geel-blauwe koeienkoppenbehang van Andy Warhol of het lommerrijke behang van William Morris uit 1880.
Om werkelijk te ervaren wat het effect van behang kan zijn, is in de tentoonstelling ‘Behang, van Plint tot Plafond’ een digitale behangkamer gebouwd waarin je eigen behangcombinaties kunt uitzoeken en levensgroot op de muren kunt projecteren. Zo kun je de verschillende ruimtes beleven zoals ze nergens meer te ervaren zijn. De grillige zwart-wit patronen van de Wiener Werkstätte, het fel geel-blauwe koeienkoppenbehang van Andy Warhol of het lommerrijke behang van William Morris uit 1880.
In de tentoonstelling volgen de bloeiperiodes van behang elkaar op. Hierdoor ziet u de opmerkelijke relaties tussen behangontwerpers uit verschillende perioden. Er zijn vormen en patronen die zich door de tijd heen zijn blijven bewijzen en steeds herboren worden.
Totaalinterieur
Zo spelen de ontwerpen van William Morris (1843-1896) een belangrijke rol in de geschiedenis van het behang. Niet alleen Morris’ stilistische elementen, zijn organische en dierlijke motieven, maar ook zijn ideeën over de ruimte als ‘totaalinterieur’ zijn herkenbaar in het moderne behang. Het tegenovergestelde daarvan zijn de ontwerpen uit de Art Deco en Pop-Art.
Zo spelen de ontwerpen van William Morris (1843-1896) een belangrijke rol in de geschiedenis van het behang. Niet alleen Morris’ stilistische elementen, zijn organische en dierlijke motieven, maar ook zijn ideeën over de ruimte als ‘totaalinterieur’ zijn herkenbaar in het moderne behang. Het tegenovergestelde daarvan zijn de ontwerpen uit de Art Deco en Pop-Art.
Op groot formaat
Technische gezien is ‘Behang, van Plint tot Plafond’ een bijzondere tentoonstelling omdat ze het behang ‘groot’ laat zien. Het meeste behang is alleen als fragment in oude behangboeken terug te vinden of is onderdeel van restauratiewerk van muren of huizen.
Technische gezien is ‘Behang, van Plint tot Plafond’ een bijzondere tentoonstelling omdat ze het behang ‘groot’ laat zien. Het meeste behang is alleen als fragment in oude behangboeken terug te vinden of is onderdeel van restauratiewerk van muren of huizen.
In deze tentoonstelling zijn zeldzame en kleine fragmenten op groot formaat gereconstrueerd. Door het rapport, de kleinste eenheid van een behangpatroon, op te zoeken en het behang van daar uit weer op te bouwen, krijg je als toeschouwer een beeld van de werkelijke afmetingen en werking van kleur en patroon.
Bron: Coda Apeldoorn