Ga naar hoofdinhoud

‘Beheersregime’ chroom-6 gepubliceerd


Wie een verflaag die chroom-6 bevat wil voorbewerken voor schilderwerk, hoeft het minst vergaande maatregelen te nemen als hij/zij met de hand 'nat' gaat schuren. Of afbijtmiddel gebruikt. Dat staat in een publicatie die minister Ollongren onlangs naar de Tweede Kamer stuurde.

Het is een voorlopig rapport, het houdt nadrukkelijk rekening met voortschrijdend inzicht en sluit niet uit dat er nieuwe technieken op de markt komen, maar het rapport dat minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken) onlangs naar de Tweede Kamer stuurde is het beste dat we op dit moment hebben aan voorschriften om veilig met chroom-6 houdende verven om te gaan.

Uiterst giftige stof

Het rapport, dat ‘Beheersregime chroom-6, RWS, RVB en Porail’ heet, is het resultaat van onderzoek dat deze instanties (Rijkswaterstaat, Rijks Vastgoedbedrijf en ProRail) hebben uitgevoerd op de Nijmeegse Waalbrug, een van de vele bruggen en andere stalen ‘kunstwerken’ in ons land die aan groot onderhoud toe is en waarvan het staal met een onderlaag van chroom-6-houdende verf beschermd is. Chroom-6 is, zoals is gebleken en bewezen, een uiterst giftige stof. Als die door schuren, slijpen, zagen, boren vrij komt en in de lucht-, of bloedwegen terecht komt kan ze tot zeer ernstige klachten en dodelijke ziekten leiden.

Grenswaarden gemeten

Op de Waalbrug is onder geconditioneerde omstandigheden gemeten met welke methode welke hoeveelheden chroom-6 in de omgeving van de straler/schilders vrijkomt en op welk moment er grenswaarden overschreden worden.

Einde aan onzekerheid

In het rapport staan allerlei bewerkingen van staal met chroom-6 er in omschreven en staat per handeling aangevinkt welke veiligheidsmaatregelen de straler/schilder dient te nemen. Op deze manier komt er een einde aan een periode van onzekerheid waarin steeds op ander stalen objecten chroom-6 werd aangetroffen en het niet duidelijk was op welke manier die veilig kon worden aangepakt.

Lees (na even doorklikken) hier de pdf van het rapport.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Sik-locomotor Aalsmeer gaat paasbest de kerst in

Afbladderende verf geeft Waalbrug trieste aanblik

Nieuwe handleiding ‘Gevaarlijke stoffen in oude verflagen’

Tilburg en NedTrain beboet voor misstanden chroom-6

Norm om chroom-6 in verfmonster te bepalen


Naar archief >