Ga naar hoofdinhoud

Bestelauto’s hoeven toch geen tachograaf


Ondernemersorganisatie EVO pleitte al tijden voor deze beslissing. ,,Het zou ondernemers ontzettend veel geld kosten om deze nutteloze regel toe te passen”, aldus een woordvoerder. Volgens de EVO scheelt het 200 miljoen euro aan inbouwkosten en nog eens 150 miljoen euro jaarlijks aan onderhoud.
Mazen
De tachograaf is verplicht voor commercieel goederenvervoer, om te voorkomen dat chauffeurs te lang achter elkaar rijden. Het ministerie heeft nu een aantal mazen in de Europese regels gevonden waardoor de bestelbusjes niet aan dezelfde regels hoeven te voldoen als de grote vervoerders.
Taak
Bestelwagens (eventueel met aanhanger) komen alleen in aanmerking voor vrijstelling van de tachograaf als de wagen minder dan 7,5 ton weegt. Ook moet de bestuurder een andere taak hebben dan bestuurder. Daarnaast mag in de wagen alleen materiaal vervoerd worden dat voor eigen gebruik is bedoeld.
“Dankzij deze aanpassing hoeven bouwvakkers die met hun busje van en naar de werkplaats rijden geen grote hoeveelheden geld uit te geven voor een tachograaf”, aldus de zegsman van EVO.
Bron: ANP
 
 
Ondernemersorganisatie EVO pleitte al tijden voor deze beslissing. ,,Het zou ondernemers ontzettend veel geld kosten om deze nutteloze regel toe te passen”, aldus een woordvoerder. Volgens de EVO scheelt het 200 miljoen euro aan inbouwkosten en nog eens 150 miljoen euro jaarlijks aan onderhoud.
Mazen
De tachograaf is verplicht voor commercieel goederenvervoer, om te voorkomen dat chauffeurs te lang achter elkaar rijden. Het ministerie heeft nu een aantal mazen in de Europese regels gevonden waardoor de bestelbusjes niet aan dezelfde regels hoeven te voldoen als de grote vervoerders.
Taak
Bestelwagens (eventueel met aanhanger) komen alleen in aanmerking voor vrijstelling van de tachograaf als de wagen minder dan 7,5 ton weegt. Ook moet de bestuurder een andere taak hebben dan bestuurder. Daarnaast mag in de wagen alleen materiaal vervoerd worden dat voor eigen gebruik is bedoeld.
“Dankzij deze aanpassing hoeven bouwvakkers die met hun busje van en naar de werkplaats rijden geen grote hoeveelheden geld uit te geven voor een tachograaf”, aldus de zegsman van EVO.
Bron: ANP
 
 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Woningtrends 2025: meer isolatieglas, minder schilderwerk

Goudhaantje heeft nieuwe ambassadeur

Vier miljoen voor onderhoud Brabantse rijksmonumenten

Altrex wint Fitting Award voor duurzaamheid op BouwBeurs

PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035


Naar archief >