Betrek het bedrijfsleven nadrukkelijk bij de herziening van het curriculum voor het funderend onderwijs (4-18 jaar). Daarvoor pleiten Koninklijke Metaalunie, FME, Jet-Net, VNO-NCW, Uneto-VNI, Bouwend Nederland en MKB Nederland in een brief aan informateur Zalm en de onderhandelende partijen.
Zij vragen om de herziening van het curriculum voor het funderend onderwijs tot prioriteit van het nieuwe kabinet te maken en daarin een aantal in de brief genoemde overwegingen mee te nemen.
In het kader van een herzien curriculum, willen de organisaties dat met name de nadruk wordt gelegd op het belang van het ontwikkelen van technische en digitale vaardigheden. Het bedrijfsleven moet daar nadrukkelijk bij betrokken zijn.
‘Techniek overal een plek’
‘We leven in een wereld waarin technische en digitale ontwikkelingen in elke sector doordringen en overal een plek opeisen. De vraag moet dus niet zijn waar in het curriculum techniek een plek heeft, zoals gesteld in de ‘Kamerbrief over vervolg curriculumherziening primair en voortgezet onderwijs’, maar hoe ze óveral een plek krijgt. Onze kennis en ervaring kan worden ingezet om de curriculumherziening, mét voldoende aandacht voor techniek en digitale vaardigheden, goed vorm te geven. De inbreng van het bedrijfsleven mag, naast de belangrijke input van docenten en andere onderwijsstakeholders, niet ontbreken bij het formuleren van wat leerlingen moeten kennen en kunnen’, zo schrijven de zeven organisaties in de brief.
Het bedrijfsleven is een dynamisch gebeuren en in de toekomst zal die dynamiek alleen maar toenemen het onderwijs ( dus de overheid) zal in die energie zo goed mogelijk moeten aansluiten Een grondige herziening van het onderwijssysteem, maatwerk dat beter bij de dynamiek van de arbeidsmarkt past met de nadruk op waardering voor het ambacht. Laat de overheid promotie maken voor ambachtelijke beroepen voor de verbetering van het imago hiervan in het verleden is er te veel gepromoot voor alleen maar studiebollen onderwijs met schone handen!!