Fairf heeft met hun duurzame verf een kleurrijke samenleving voor ogen. Kleurbaas Laurens van Dort is geïnspireerd door zijn bezoeken aan de kleurrijke Braziliaanse sloppenwijken en met elke aankoop worden creatieve ondernemers in ontwikkelingslanden gesteund. De verfproductie heeft een minimale impact op het milieu en bevat gerecycled sloophout als binder en belangrijkste ingrediënt. Volgens de ondernemer wordt met één liter fairf 950 gram CO2 bespaard ten opzichte van een liter reguliere verf. Daarnaast bevat de verf geen meetbare concentraties oplosmiddel waardoor deze geurarm is.
Van Dort: “Uiteindelijk is het de doelstelling om impact te maken met het merk. Dat willen we doen door schaalvergroting. Dan moet je een product aanbieden dat competitief is met reguliere producten. Vaak is duurzaamheid duurder en heeft het ook mindere eigenschappen. Met Fairf bewijzen we dat dit niet zo hoeft te zijn.”
Andere winnaars
In de categorie Mens & Samenleving won Proud Breast met de Qup; een lichtgewicht en betaalbare externe borstprothese voor vrouwen met een geamputeerde borst.
Qlayers won in de categorie Klimaatbescherming. Geïnspireerd op de natuur, het zogenoemde biomimicry, hebben zij weerstand verminderende microstructuren ontwikkeld die aangebracht worden op onder andere vliegtuigen en schepen. De drie winnaars verdelen gezamelijk een bedrag van 40.000 euro.
De publieksprijs is gewonnen door MAKUS, dat duurzame designinductiekookplaten maakt, zogenoemde ‘glasfornuizen’.
Over de prijs
De ASN Bank Wereldprijs is de grootste wedstrijd voor Nederlandse start-ups met een slim idee voor een betere wereld. Zij werden gedurende het traject geholpen met training, coaching en publiciteit.