Ga naar hoofdinhoud

Glasbestuur OnderhoudNL valt uiteen


Drie van de vier bestuursleden van de Sectorvereniging Glas van Ondernemersvereniging OnderhoudNL, waaronder voorzitter Willy Swinkels, zijn per onmiddellijke ingang opgestapt. Swinkels zegt tevens zijn lidmaatschap op. ‘Er is gebrek aan transparantie’. Francesco van Ooyen volgt hem op.

Voorzitter Willy Swinkels (Swinkels glas te Eindhoven) , Joost van Opdorp (glasservice Noord den Bosch) en Hans van Dongen (Claassen schilderwerken te Uden) leggen met onmiddellijke ingang hun bestuurslidmaatschap neer. Bestuurslid Francesco van Ooyen (Van Ooyen Glas, Landgraaf)  blijft als enige bestuurslid aan en wordt vervroegd tot voorzitter benoemd.

Meer aandacht

Willy Swinkels tegenover SchildersVakkrant :  ‘Ik kan persoonlijk de strijd niet meer aan, de energie is op.’  Swinkels was 12 jaar voorzitter en vindt dat er veel is bereikt. Zoals een calamiteitenregeling voor glasherstel buiten werktijd,  een goede samenwerking  met de Glas Branche Organisatie en meer aandacht voor glas- en schilderbedrijven binnen OnderhoudNL. Vanwaar dan toch deze stap?

Partnerschappen

Swinkels: ‘Mijn indruk is dat het bij OnderhoudNL niet meer gaat om het vertegenwoordigen van de belangen van de leden, maar om verdienmodellen.’
Een voorbeeld is dat het secretariaat aan marktpartijen partnerschappen aanbood, waarover het bestuur werd aangesproken, terwijl het van niets wist of zelfs bewust een neutraal standpunt wilde innemen. Swinkels: ‘Dan sta je met je mond vol tanden. Je wordt niet serieus genomen.’

Beleidssessie

Iets vergelijkbaars vond plaats tijdens een beleidssessie met niet-leden van OnderhoudNL in het voorjaar van 2015. ‘Die zou moeten gaan over de toekomst van de totale glasmarkt. Het glasbestuur had van de voren toegezegd dat er niet aan zieltjeswinnerij zou worden gedaan.  Tijdens de sessie werd er toch door OnderhoudNL gezinspeeld op deelname aan hun organisatie.’

Aanspreken

En er is meer waarom Swinkels het besturen moe is: ‘Je wordt als sectorbestuurslid steeds aangesproken op beslissingen van het hoofdbestuur waarmee OnderhoudNL-leden het niet eens zijn. Zoals de verkoop van het pensioenfonds, het beëindigen van de bestuursdeelnames in Savantis en de Stichting Arbouw. Ook het opgaan van de “onafhankelijke” AF erkenningsregeling in OnderhoudNL Garantie stuit op veel tegenwerpingen.’

Opzeggen

Swinkels zegt ook het lidmaatschap op van zijn bedrijf van OnderhoudNL en de Af- Erkenningsregeling.  ‘Het zou ongeloofwaardig zijn om als voorzitter op te stappen en als bedrijf lid te blijven. De meerwaarde van het lidmaatschap was met trouwens al langer niet duidelijk.’ Het tijdstip van opzeggen heeft daarom geen bepaalde betekenis. ‘Je moet nu eenmaal voor 1 oktober opzeggen’.

Invoering

Francesco van Ooyen, de enig overgebleven bestuurder, betreurt, desgevraagd, het vertrek van Swinkels zeer, maar kan het zich ook wel weer voorstellen. Hijzelf wil graag de handen uit de mouwen steken. ‘Ik stel vast dat de sessie met de glasbranche een dijk van een beleidsplan voor de komende jaren heeft opgeleverd. Daar willen we met zijn allen heen met de sector. Aan de invoering daarvan wil ik graag uitvoering geven.’

Van Ooyen

OnderhoudNL laat in een persbericht weten dat Francesco van Ooyen per onmiddelijke ingang is benoemd tot voorzitter van de sector Glas, iets dat eigenlijk voorzien was voor 1 juli 2016. Van Ooyen krijgt als belangrijkste taak ‘het bestuur aan te vullen met nieuwe bestuursleden’.

13 reacties op “Glasbestuur OnderhoudNL valt uiteen

  • Freek

    De meerwaarde van het lidmaatschap van OnderhoudNL is inderdaad totaal niet duidelijk. Er zitten daar 20 man op kantoor, geen flauw idee waar ze in het belang van de leden mee bezig zijn. Zelfs de nieuwe voorzitter van sector glas kan het zich voorstellen dat de oude voorzitter ermee gekapt is (volgens het artikel). Dat zegt toch wel genoeg!

  • Mark

    Ik heb opgezegd toen de af-erkend een nieuwe naam en logo kreeg. Ik heb lang getwijfeld omdat ik er toch 7 jaar bij was. Veel schilders waren het daar al niet mee eens maar ze drukten het toch door. Hoe erg is het als voorzitters nu al oproepen om je lidmaatschap op te zeggen. Het lijkt wel steeds erger te worden hoeveel voorzitters en bestuur zijn nu al opgestapt vanwege ruzie?
    Het doet mij pijn om te zien dat er meer aandacht is voor verdienen dan waar het echt om gaat:
    de schilder!

    1. will hoven

      ik was er ook niet mee eens vond zelfs dat het al op voorhand geregeld was . vooral toen bekend werd wat de naam al was .. wat verteld werd dat het rond het congres bekend zou worden.

      vanavond heb ik mijn lid maatschap ook opgezegd . twijfelde al een tijd

  • Freek

    In het laatste nummer van het OnderhoudNL Magazine worden 2 nieuwe leden aan het woord gelaten: een installatiebedrijf en een dakbedekkingsbedrijf. Snapt u het nog?

  • Ik kan hier maar 1 ding op zeggen beste schilders , doe zoals ik zelf en vele collega’s voor jullie al hebben gedaan en sluit je aan bij de Betere Schilder .
    Goede voorwaarden, transparant,goede uitstraling,vaste lage contributie enz enz .

  • jan maurits

    De Betere Schilder is geen belangenorganisatie, Romeo. Maar een franchiseorganisatie, zoals Onderhoud Garantie.

  • Schilders zijn niet gebaat bij herrie in de top van hun organisatie.
    Die organisatie moet met maar één ding en doel bezig zijn en dat is het belang van het Schildersbedrijf.
    Vervelend dat de schildersbranche iedere keer weer klappen te verduren krijgt. Niemand is hierbij gebaat. Onderhoudnl niet en De Betere Schilder ook niet. Schilders hebben al genoeg te verduren gehad de afgelopen jaren en er zijn nog genoeg zaken om onze aandacht op te richten. Ik hoop dat we nu eindelijk eens de blik op de toekomst kunnen richten en de branche naar een hoger plan kunnen tillen. Schilders hebben al genoeg te verduren gehad de afgelopen jaren en er zijn nog genoeg andere problemen om op te lossen.
    Overigens Jan Maurits, af erkend is net als de Betere schilder evenmin een franchiseorganisatie.
    (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Franchise_(ondernemen) maar dat terzijde.

  • Donny

    Van Ooyen is benoemd als voorzitter en zijn belangrijkste taak is het zoeken van nieuwe bestuursleden. Klinkt lekker democratisch maar niet heus.

  • Het is in de schilders en glasbranche een niet meer te stuiten uitholling van interresse in, waardering van en kennis in het vakmanschap van ons eens zo mooi beroep.
    We zijn doorgeschoten in al onze ijver om maar zo weinig mogelijk aansprakelijk te zijn voor ons werk zo veel mogelijk winst te maken ongeacht het eindresultaat en garantie.
    Brancheverenigingen ,erkenningsregelingen en wat al niet meer is alleen maar geinterseerd in zieltjes winnen en maar contributie binnenhalen hoe duur of goedkoop die ook zijn. Maar om de schildersbranche op een hoger niveau te krijgen waardoor toekomstige schilders-, glaszetters enz interesse in dit mooie vak krijgen heb ik ze al jaren niet kunnen betrappen, Op management willen ze nog wel mooie plannen maken op papier hoe bedrijfsstructuren zo transparant en goed communicerend naar opdrachtgever hun werk kunnen uitvoeren maar de uiteindelijke man op de werkvloer is niet meer belangrijk, deze worden ontslagen en mogen tegen een schamel bedrag via uitzend of bemiddelingsbureau al dan niet als zzper het werk doen . Als ik lees dat in 2008 nog 50.000 jongeren tussen de 15 en 25 jaar kozen voor dit beroep en anno nu nog maar 25.000 jongeren voor dit mooie vak kiezen dan vrees ik dat de knowhow zal uitsterven op termijn en alleen maar mensen die kunnen kwasten worden ingehuurd.
    Zo zijn de laatste vakmannen over 50 jaar te vinden in het openluchtmuseum. Of zien we ze op de braderie tussen de klompenmakers, stoelenmatters ,punnekers en andere ‘ambachtelijke beroepen ‘ hun kunstje vertonen.

  • Mark

    Precies Hugo en wie denk jij dat er verantwoordelijk zijn voor deze manier van werken? Volgens mij de grote bedrijven. En laat de leiding van onderhoudnl nou net voor het grootste gedeelte bestaan uit mensen met grote bedrijven. In de pers en naar de achterban grote woorden over beleidsplannen om de branche opleiding e.d. en ondertussen werknemers als zzp-er te werk stellen Savantis, (toch al jaren het opleidingsinstituut) de deur wijzen. En ook Af-erkend lekker invoegen in het grote logge geheel zodat er geen inbreng (democratie) meer is van de schildersbedrijven en de boel zo onoverzichtelijk wordt dat niemand meer weet wie ook al weer verantwoordelijk was.
    Maar onderhoudnl weet natuurlijk wel het beste wat goed voor ons is.
    Wat meneer Swinkels deed is de enige juiste oplossing. Proficiat Willy!

    1. Dag Betere Schilder, kennelijk is mijn kennis verouderd. In het verleden onderscheidde men binnen het franchisen de ‘harde’ franchising zoals bij McDonalds, en de soft-franchising, zoals het delen van marketinginspanningen en -kosten. Ik kom idd nu op zowel de Nederlandse als de Engelse wiki dat soft-franchisen helemaal niet meer tegen. Hoe noemen jullie wat jullie doen dan wel? Marketingorganisatie?
      def van franchising: Essentially, and in terms of distribution, the franchisor is a supplier who allows an operator, or a franchisee, to use the supplier’s trademark and distribute the supplier’s goods. In return, the operator pays the supplier a fee

      1. Ha Jan Maurits,

        We zijn dat etiketje volgens velen allang ontgroeid en zijn een kwaliteitsorganisatie geworden en zo zien we het zelf ook.
        We besteden veel tijd, energie én geld aan het bedenken en uitwerken van manieren om schilderbedrijven te ondersteunen bij het ondernemen, het vermeerderen en toepassen van kennis, zodat zij zich kunnen onderscheiden in de markt. Denk aan opleiding, deelname tevredenheidsonderzoek, algemene voorwaarden en garantiebepalingen.
        We ondersteunen StudieClubSchilders, we promoten de opleidingen van Savantis en hebben kortingsregelingen voor vaktechnische cursussen.
        Dat is niet alleen goed voor de bedrijven, maar ook voor de branche als geheel.

  • eugene

    De worsteling van branche organisaties in “slechtere” tijden is geen nieuw fenomeen. Of het nu om onderhoudNL of om de Betere Schilder gaat; iedereen is op zoek naar de meerwaarde voor zijn of haar bedrijf en blijkbaar heeft OnderhoudNL daar, als grootste club, nu de meeste moeite mee. Ook de belangen van de aangesloten bedrijven verschillen nogal; een klein bedrijf heeft nu eenmaal andere behoeftes dan een grote organisatie. Ik begrijp wel dat het moeilijk is om alle schoteltjes in de lucht te houden, maar als delen van je ledenbestand zich niet meer kunnen vinden in hetgeen de brancheorganisatie uit draagt omdat andere partijen hun belangen beter doordrukken in een bestuur, dan heb je wel een probleem… Beter communiceren met je leden en naar buiten toe één front vormen naar politiek en bonden is wel heel erg essentieel. Hou de perikelen binnenskamers en ga aan de slag voor de leden!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan


Naar archief >