Particuliere opdrachtgevers laten allerlei zaken rondom hun woning uitvoeren en krijgen schilders, installateurs, aannemers, klussers en hoveniers over de vloer. Wat daarbij opvalt is dat de klusser, nadat het werk uitgevoerd, in totaliteit een hogere waardering van de klant krijgt dan de schilder. Dat en meer blijkt uit een waarderingsonderzoek van USP Marketing Consultancy.
Het zijn vooral de installateurs die het best worden beoordeeld door consumenten. De particuliere opdrachtgevers konden zes verschillende bouwpartijen beoordelen: in algemeenheid en op vier verschillende aspecten: pro-activiteit, professionaliteit, kwaliteit van werken en klantvriendelijkheid. Het blijkt dat als het gaat om een algemene beoordeling installateurs (elektro en cv) het best worden beoordeeld. Aannemers worden het slechtst beoordeeld.
Opvallend is dat als consumenten een klus hebben laten uitvoeren de algemene beoordelingen nadat het werk is uitgevoerd (veel) hoger liggen bij hoveniers, cv-installateurs en klusbedrijven. De verwachtingen zijn blijkbaar overtroffen. Bij schilders is dit juist andersom. Het oorspronkelijke algemene beeld van de schilder moet de consument, na uitvoering van een schilderklus, dus naar beneden bijstellen.