Het blijkt dat consumenten meer laten verbouwen als gevolg van tijdelijk verlaagd BTW tarief. Het aantal consumenten dat de komende 9 maanden een verbouwing gaat uitvoeren is met 15% toegenomen, dankzij de maatregel. Het aandeel dat momenteel overweegt om in deze periode een verbouwing te laten uitvoeren is zelfs met 31% toegenomen door de BTW-verlaging.
Een en ander blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy dat begin oktober is uitgevoerd onder ruim 500 consumenten.
Sinds het begin van deze maand is het verlaagde BTW-tarief op renovatie en herstel van woningen van toepassing. De BTW-verlaging is negen maanden van kracht. De maatregel is ingevoerd door minister De Jager van Financiën met het doel de productie en werkgelegenheid in de bouwsector te bevorderen. Vooralsnog lijkt de maatregel dus het gewenste effect te sorteren.
Veel consumenten hebben plannen om hun woning gedeeltelijk te verbouwen of renoveren. Vaak is er nog een extra zetje in de rug nodig om de stap van plan naar de daadwerkelijke uitvoer te maken. Een tijdelijk verlaagd BTW-tarief kan een extra motiverende factor zijn om tot actie over te gaan. Onderstaande figuur toont dat een kwart van de Nederlandse consumenten met de gedachten speelt om de komende 9 maanden hun woning gedeeltelijk te verbouwen. Daarvan is 6% er van overtuigd dat deze verbouwing de komende 9 maanden wordt uitgevoerd.