Weggebruikers blijken deze overkapping te ervaren als een ‘grote zwarte schaduw’. Dit ’tunneleffect’ leidt daardoor tot onbewust snelheid verminderen of zelfs afremmen en dat belemmert de doorstroming.
Om het effect zo veel mogelijk te voorkomen, worden de wanden van de luifel lichter gemaakt. Dit project ‘Paint my Roof’ is één van de ongeveer 40 projecten voor de fileaanpak op de korte termijn.
Verkeerskenmerken
De overkapping op de A28 bij Zeist kent een aantal verkeerskenmerken die files kunnen veroorzaken. De weg verloopt verticaal, krijgt vervolgens een bocht en ten slotte de overkapping. Weggebruikers reageren op deze kenmerken door langzamer te rijden of zelfs af te remmen, dat in combinatie met veel verkeer tot files kan leiden.
De overkapping op de A28 bij Zeist kent een aantal verkeerskenmerken die files kunnen veroorzaken. De weg verloopt verticaal, krijgt vervolgens een bocht en ten slotte de overkapping. Weggebruikers reageren op deze kenmerken door langzamer te rijden of zelfs af te remmen, dat in combinatie met veel verkeer tot files kan leiden.
Door de overkapping lichter te maken, is er beter zicht en wordt naar verwachting het tunneleffect minder. Dit leidt dan tot een betere verkeersdoorstroming en veiligheid op de weg.
Veiligheid
Rijkswaterstaat schildert de wanden van de overkapping in september en oktober 2007. Aangezien de ruimte buiten de rijbaan breed genoeg is, kunnen de werkzaamheden worden uitgevoerd zonder afsluiting van de A28. De plaatsing van stalen barriers zorgen voor de veiligheid van de wegwerkers. Daar bovenop staan zichtschermen om kijkfiles te voorkomen. De weggebruiker zal zo min mogelijk last ondervinden van de ingreep.
Rijkswaterstaat schildert de wanden van de overkapping in september en oktober 2007. Aangezien de ruimte buiten de rijbaan breed genoeg is, kunnen de werkzaamheden worden uitgevoerd zonder afsluiting van de A28. De plaatsing van stalen barriers zorgen voor de veiligheid van de wegwerkers. Daar bovenop staan zichtschermen om kijkfiles te voorkomen. De weggebruiker zal zo min mogelijk last ondervinden van de ingreep.
Het schilderen van de wanden duurt tot medio oktober 2007. Het plafond van de overkapping wordt op een later tijdstip aangepast, naar verwachting voor het einde van het jaar.
Evaluatie
Na het lichter maken van de wanden evalueert het ministerie van Verkeer en Waterstaat of de gewenste effecten ontstaan. Effecten worden gemeten op onder andere de verandering van capaciteit (file), veiligheid en comfort voor de reiziger. Bij een positief resultaat kan de aanpak als voorbeeld dienen voor vergelijkbare situaties in Nederland om de doorstroming en veiligheid te verbeteren.
Na het lichter maken van de wanden evalueert het ministerie van Verkeer en Waterstaat of de gewenste effecten ontstaan. Effecten worden gemeten op onder andere de verandering van capaciteit (file), veiligheid en comfort voor de reiziger. Bij een positief resultaat kan de aanpak als voorbeeld dienen voor vergelijkbare situaties in Nederland om de doorstroming en veiligheid te verbeteren.
Bron: Rijkswaterstaat
Lees meer:
06-06: Nieuwe coating voor betere luchtwaliteit
06-06: Nieuwe coating voor betere luchtwaliteit
Weggebruikers blijken deze overkapping te ervaren als een ‘grote zwarte schaduw’. Dit ’tunneleffect’ leidt daardoor tot onbewust snelheid verminderen of zelfs afremmen en dat belemmert de doorstroming.
Om het effect zo veel mogelijk te voorkomen, worden de wanden van de luifel lichter gemaakt. Dit project ‘Paint my Roof’ is één van de ongeveer 40 projecten voor de fileaanpak op de korte termijn.
Verkeerskenmerken
De overkapping op de A28 bij Zeist kent een aantal verkeerskenmerken die files kunnen veroorzaken. De weg verloopt verticaal, krijgt vervolgens een bocht en ten slotte de overkapping. Weggebruikers reageren op deze kenmerken door langzamer te rijden of zelfs af te remmen, dat in combinatie met veel verkeer tot files kan leiden.
De overkapping op de A28 bij Zeist kent een aantal verkeerskenmerken die files kunnen veroorzaken. De weg verloopt verticaal, krijgt vervolgens een bocht en ten slotte de overkapping. Weggebruikers reageren op deze kenmerken door langzamer te rijden of zelfs af te remmen, dat in combinatie met veel verkeer tot files kan leiden.
Door de overkapping lichter te maken, is er beter zicht en wordt naar verwachting het tunneleffect minder. Dit leidt dan tot een betere verkeersdoorstroming en veiligheid op de weg.
Veiligheid
Rijkswaterstaat schildert de wanden van de overkapping in september en oktober 2007. Aangezien de ruimte buiten de rijbaan breed genoeg is, kunnen de werkzaamheden worden uitgevoerd zonder afsluiting van de A28. De plaatsing van stalen barriers zorgen voor de veiligheid van de wegwerkers. Daar bovenop staan zichtschermen om kijkfiles te voorkomen. De weggebruiker zal zo min mogelijk last ondervinden van de ingreep.
Rijkswaterstaat schildert de wanden van de overkapping in september en oktober 2007. Aangezien de ruimte buiten de rijbaan breed genoeg is, kunnen de werkzaamheden worden uitgevoerd zonder afsluiting van de A28. De plaatsing van stalen barriers zorgen voor de veiligheid van de wegwerkers. Daar bovenop staan zichtschermen om kijkfiles te voorkomen. De weggebruiker zal zo min mogelijk last ondervinden van de ingreep.
Het schilderen van de wanden duurt tot medio oktober 2007. Het plafond van de overkapping wordt op een later tijdstip aangepast, naar verwachting voor het einde van het jaar.
Evaluatie
Na het lichter maken van de wanden evalueert het ministerie van Verkeer en Waterstaat of de gewenste effecten ontstaan. Effecten worden gemeten op onder andere de verandering van capaciteit (file), veiligheid en comfort voor de reiziger. Bij een positief resultaat kan de aanpak als voorbeeld dienen voor vergelijkbare situaties in Nederland om de doorstroming en veiligheid te verbeteren.
Na het lichter maken van de wanden evalueert het ministerie van Verkeer en Waterstaat of de gewenste effecten ontstaan. Effecten worden gemeten op onder andere de verandering van capaciteit (file), veiligheid en comfort voor de reiziger. Bij een positief resultaat kan de aanpak als voorbeeld dienen voor vergelijkbare situaties in Nederland om de doorstroming en veiligheid te verbeteren.
Bron: Rijkswaterstaat
Lees meer:
06-06: Nieuwe coating voor betere luchtwaliteit
06-06: Nieuwe coating voor betere luchtwaliteit