Aan juryvoorzitter Gert-Jan Nijsse de taak de winnaars bekend te maken. Makkelijk was het niet altijd voor de jury, die maar liefst kon kiezen uit ruim 170 panelen. 50 daarvan verdienden een nominatie en een vereiste daarvoor was dat een paneel op alle onderdelen binnen een bepaalde categorie minimaal een voldoende scoorde. Zat er één onvoldoende tussen dan was het jammer maar helaas.
‘Niets was zo lastig als het jureren van dit werk’, sprak Nijsse vanaf de kansel tot de aanwezigen. ‘Maar probeer kritiek wel te lezen als opbouwende kritiek.’ Kortom: het niveau was soms hoog en de verschillen miniem.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2019/10/IMG_8005-1024x768.jpg)
Wiebren Dijkstra pakte de eerste prijs in de categorie heraldiek. Jaap Wieringa en Willem Rep werden tweede en derde. In de categorie Amerikaans kersenhout imiteren ging Emiel Ruiter met de overwinning aan de haal, George van der Wielen werd tweede en een gedeelde derde prijs ging naar de broers Jacco en Barry de Vries. Dominic Hup en Hedser Heidstra pakten op hun beurt de gedeelde eerste prijs bij eikenhout imiteren. Tijs Witte werd in deze studentencategorie derde.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2019/10/IMG_7998-1024x768.jpg)
De categorie marmer voor studenten met als thema ‘het groen van de zee’ werd gewonnen door Marileen de Reus. Tweede en derde werden respectievelijk Hedser Heidstra en Tijs Witte. Mieke van Rosmalen kwam als beste uit de bus in de wedstrijd marmer voor specialisten. Henk Bak en Jan Schouteten volgden op gepaste afstand.
De laatste categorie, vrije techniek, kende volgens Nijsse z’n weerga niet. De deelnemers gingen onder meer los met betonlooks en bloemmotieven en er waren liefst 25 genomineerden, die állemaal werden omgeroepen. Opnieuw won Van Rosmalen, de jury loofde haar betonlook, de rust in het paneel en het verloop in kleurgebruik. Emiel Ruiter (‘een echte fijnschilder, de detaillering in zijn werk is sierlijk en aantrekkelijk’) pakte een eervolle tweede plaats, derde werd Jaap Wieringa. Hilbert van der Staal kreeg de stimuleringsprijs, maar haalde achteraf nog wel verhaal bij de jury. Zijn werk, een glas-in-lood-imitatie met allerlei details, onder meer Delftsblauw, was geschilderd op hout en niet, zoals de jury beweerde, op gegoten kunststof.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2019/10/IMG_7989-1024x768.jpg)
De Landelijke Schildersdag in ‘de kleine Sint-Pieter’ – een kathedraal met een interieur vol imitatie-technieken – trok 273 bezoekers. Vele schilderstechnieken werden door specialisten live inzichtelijk gemaakt. Mark Hulsen, voorzitter van mede-organisator Studieclub Schilders Zuidwest, sprak van een geslaagde dag. Ook de toestroom van jongeren kwam volgens direct betrokkenen veel meer op gang dan andere jaren. De helft van de deelnemers aan de vakwedstrijd was onder de dertig jaar. Hulsen: ‘Ik ben superblij met deze dag.’
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2019/10/IMG_8002-768x1024.jpg)