Ondanks dat 95 procent van de mkb-bedrijven gebruik maken van het
internet, weten veel ondernemers niet hoeveel meer mogelijkheden dan email en
het zoeken van informatie het internet biedt.
Dat concludeert het Economisch Instituut Midden- en
kleinbedrijf (EIM) in een onderzoek naar het gebruik van e-commerce in het midden- en kleinbedrijf.
E-business, e-commerce en e-marketing
Vaak worden de termen
e-business en e- commerce door elkaar gebruikt. De term
e-business is de overkoepelende term die refereert aan het gebruik van
digitale interactieve technologieën en informatie technologie om
bedrijfsactiviteiten uit te voeren, waarbij e-commerce specifiek gaat over aan- en verkoop van goederen.
De MKB bedrijven die zich bezig houden met verkoop via
internet halen daar in bijna 50% van de gevallen minder dan 10% van de omzet
uit. Een middel dat gebruikt kan worden in het kader van e-commerce is
e-marketing . Hierbij wordt online geadverteerd voor producten en
diensten, maar ook mailingen verstuurd per e-mail vallen hieronder. Het gebruik
van e-marketing biedt bedrijven kansen op
het gebied van verkoop, gebruikersbeleving van de consument en het verbeteren
van de koopervaring.
Gebrek technische internetkennis
Bijna 50% van de bedrijven is
bezig met vernieuwing van producten en diensten of bedrijfsprocessen. Juist dat
soort vernieuwingen bieden een goede kans om e-marketing te introduceren en een plek te geven in de bedrijfsvoering.
Voor kleinere bedrijven geldt dat de houding van de
eigenaar/manager een grote rol speelt hoe het bedrijf tegen het gebruik van
e-business aankijkt.
Kleinere bedrijven ervaren een gebrek aan technische kennis vaak als knelpunt om
internet intensiever te gebruiken.
Deze kennis kan vaak wel opgedaan worden door bepaalde cursussen te volgen of
iemand met de benodigde expertise in dienst te nemen. Bovendien maakt het wel
een verschil in wat voor branche een bedrijf actief is en of de producten of
diensten zich goed lenen voor activiteiten via internet.