Verffabrikanten hebben in de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in innovaties die de scheepsverven duurzamer en beter bestand tegen aangroei gemaakt hebben. Het behoud van de juiste kleur (‘Haze-grey’ waar het de Amerikaanse marine betreft) is daar wat bij achtergebleven. Sommige verfsystemen bleken al na achttien maanden van kleur verschoten te zijn. Soms verblekend, soms ook met een vlekkerig effect. Dit laatste natuurlijk ook bij plaatselijk bijwerken van een inmiddels verkleurde scheepsromp.
Om daar wat aan te doen is het Naval Research Laboratory, één van de eigen onderzoeksinstellingen van de marine op zoek gegaan naar een oplossing. Die werd gevonden in een combinatie van verschillende pigmenten. Deze oplossing is doorgegeven aan de verschillende verfleveranciers die aan de marine leveren en zo is de nieuwe verf al op verschillende vaartuigen toegepast, met acceptabel resultaat.
De volgende stap is dat de marine intern met tal van afdelingen en instituten gaat komen tot een coatingformulering die geheel aan de marinespecificaties voldoet.
Het duidt er op dat de in 2011 door Sherwin-Williams geproduceerde ‘ Polysiloxane XLE-80 HAPS’ waar men hoge verwachtingen van had en aangebracht
op de topside van USS Bonhomme Richard alweer aan vervanging toe is.
Sherwin-W claimde dat het product in drie jaar tijd geen kleur verandering
ondergaat met een goede chemische resistentie.
De polysiloxaan, voldoet aan de specificatie MIL-PRF-24635, type V, klasse 2, Grade B, ‘ High duurzaamheid ‘ verven.