Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe Rijkswaaier: ‘Museumgevoel op de muur toveren’


Wie graag in museale sferen vertoeft, kan zijn huis schilderen in de authentieke kleuren van het Rijksmuseum. Hiervoor had Sikkens al een waaier, maar sinds deze week beschikt het verfmerk van AkzoNobel over een vernieuwd exemplaar; afgestemd op gebruik voor de consument en met handgeschilderde stalen.

Het is nauwelijks voor te stellen dat de oorspronkelijke decoraties van architect Pierre Cuypers in het Rijksmuseum ooit wit overschilderd waren. Net als dat er een houten vloer was gelegd, terwijl er aanvankelijk terrazzo lag. Bij de recente restauratie zijn beide facetten in de oude luister hersteld. Vele miljoenen bezoekers zijn er al getuige van geweest en maandagavond kon ook een klein groepje genodigden van Sikkens de fraaie en fijnmazige decoraties met eigen ogen aanschouwen.

‘De restauratie is monnikenwerk geweest’, weet ook Heleen van Gent. Zij is creatief directeur van het Global Aesthetic Center van AkzoNobel, zeg maar de kleurmeesters van het bedrijf. Van Gent, die de nieuwe Rijkskleurenwaaier van Sikkens presenteert, herinnert zich nog goed de bouwput die het Rijksmuseum tussen 2003 en 2013 was. ‘Maar ergens was een aparte kamer, een proeflabje, waar je alle kleuren kon uitproberen. Dat was voor mij het snoepje tijdens de verbouwing.’

Casper van der Kruit geeft een toelichting op Operatie Nachtwacht, een minutieus onderzoek naar het meesterwerk van Rembrandt

De liefde voor kleur die AkzoNobel en het Rijksmuseum delen – in het museum is meer dan 8.000 liter Sikkens-verf gebruikt – willen beide partijen meer overbrengen op de consument. ‘We proberen het hem makkelijk te maken en hebben een selectie van vijftien originele Cuypers-kleuren gemaakt’, vertelt Van Gent. Die is gebaseerd op de zestig Rijkskleuren die Sikkens en Stichting Restauratie Atelier Limburg samenstelden naar aanleiding van het blootleggen en herstellen van de decoraties uit 1885. De waaier bevat daarnaast acht grijstinten, die op de muren van het Rijksmuseum zijn aangebracht en bedacht zijn door de Fransman Jean-Michel Wilmotte. Grijs is allesbehalve saai, betoogt Van Gent, en kan het interieur juist een verrassend warme gloed geven.

De nieuwe kleurenkaart van Sikkens giet historische kleuren in een moderne jas, afgestemd op de moderne gebruiker. Die kan kiezen uit Rijksroden, -groenen, -bruinen, -terra’s en -okers, die op hun beurt zijn onderverdeeld in een pure, gemiddelde en zachte tint. De kaart laat voorbeelden zien van toepassingen in het Rijksmuseum en rangschikt de stalen naast elkaar. Idee is dat hiervan een inspirerende werking uitgaat. ‘Met de vorige waaier richtten we ons met name op de zakelijke markt’, zegt Van Gent. ‘Nu zeggen we: schilder, architect, deze kleuren zijn ook heel goed te gebruiken in een consumentenomgeving.’

Accuraat

Extra bijzonder is dat de stalen op de kaart handgeschilderd zijn. Stalen op bijvoorbeeld folders, waarvan duizenden exemplaren worden gedrukt, zijn vaak met de computer vervaardigd en geprint en kunnen licht afwijken van de oorspronkelijke kleur. Van Gent: ‘De Rijkskleuren komen op de stalen – door een gespecialiseerd bedrijf op grote vellen geschilderd en uitgesneden – accurater uit de verf.’

Waren de eerste Rijkskleuren puur gebaseerd op muurverf, met de introductie van de nieuwe designtool stelt Sikkens ze ook beschikbaar voor lakken. Verkrijgbaar bij aan het merk gelieerde erkende specialisten of een professionele schilder. Laatstgenoemde kan de kleurcollectie bemachtigen in een Sikkens Center. Sikkens en het Rijksmuseum, die momenteel met een team wetenschappers en kunsthistorici De Nachtwacht van Rembrandt op millimeterniveau onderzoeken voor een restauratie, zijn trots op de nieuwe kleurenkaart. Van muren voor meesterwerken naar meesterlijke muren voor thuis, is daarbij het credo. Of in de woorden van Van Gent: ‘Het gevoel van het museum op je eigen muur toveren.’

Heleen van Gent, creatief directeur van het Global Aesthetic Center van AkzoNobel, vertelt bevlogen over de nieuwe Rijkskleurkaart. ‘We zeggen: schilder, architect, deze kleuren zijn ook heel goed te gebruiken in een consumentenomgeving’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


200 extra banen op de tocht bij AkzoNobel

AkzoNobel schrapt nog meer banen

Grootste zonne-energiecentrale AkzoNobel in Polen

Vliegtuigpaneel in Catalaanse stijl

AkzoNobel sponsort Nederlandse deelname aan Expo 2025 Japan


Naar archief >