In reactie op de Miljoenennota stelt Den Boer dat verduurzaming in de knel komt door de zwaardere lasten voor bedrijven. ‘Het is voor het kabinet en ons als onderhoudssector belangrijk dat mkb-ondernemers goed worden ondersteund bij de versnelling van de energietransitie. Er gebeurt al veel, maar veel bedrijven missen de financiële ruimte om de benodigde investeringen te doen.’
‘Daarom is OnderhoudNL niet blij met de huidige lastenverzwaringen in de winstbelasting en box 2 van de inkomstenbelasting. Die beperken de noodzakelijke investeringsruimte.’ Het wordt volgens Den Boer tijd dat politiek en sociale partners inzien ‘dat er enorme verschillen zijn tussen een groot en klein bedrijf’.
Tot de lastenverzwaringen behoren verder onder meer de verhoogde belasting die directeur-grootaandeelhouders gaan betalen en de afbouw van de zelfstandigenaftrek. Daarnaast betekent de versnelde verhoging van het minimumloon met tien procent – en daarmee een stijging met hetzelfde percentage van de AOW en de bijstand – dat ook de kosten voor ondernemers stijgen.
Praktijkleren op de pijnbank
Opvallend in de Nota is verder dat het kabinet de subsidie op praktijkleren terugschroeft. Ontving een leerbedrijf de afgelopen jaren nog de maximale 2.700 euro per leerplaats, vanaf volgend jaar is dit waarschijnlijk hoogstens 2.300 euro. ‘Onbegrijpelijk en een vreemde beslissing gelet op de arbeidsmarktkrapte’, vindt Den Boer. ‘Onze lobby richt zich erop deze versobering op te kunnen vangen, desnoods via een andere subsidiepot. Praktijkleren blijft de belangrijkste weg om jonge instroom in onze sector te krijgen.’
Positief is OnderhoudNL over de maatregelen voor burgers en kleine bedrijven om de energieprijs te drukken. Tegelijk wijst zij erop dat dit met name de energie-intensieve bedrijven, zoals firma’s in de metaalconservering, onvoldoende helpt. De branchevereniging hoopt daarom dat het kabinet kijkt naar extra maatregelen voor deze categorie.
Dat er in het Klimaatfonds van 2023 55 miljoen euro vrijkomt voor verduurzaming van de industrie, juicht OnderhoudNL toe. Net als op handen zijnde Europese wetgeving om de slechtste gebouwlabels uit te faseren. Den Boer: ‘Daarvoor dient dan wel een plan te komen dat naast normering ook stimulering en ondersteuning biedt. Zodat we deze panden ook daadwerkelijk kunnen verduurzamen.’
Tot slot is OnderhoudNL kritisch op het abrupte einde van de bestelauto-vrijstelling op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) per 2025. ‘Dat komt veel te snel. Het mkb is nog niet zover’, aldus Den Boer, die ook hoopt op een harde doelstelling om ‘ministeries echt te laten snijden in de meest belastende regeldruk voor bedrijven’.
Alle grieven van Henk de Boer op de Miljoenennota zijn te lezen in Cobouw nr. 67
van dinsdag 4 okt., pagina 14 en heeft de titel ‘Verduurzaming in de knel door lastenverzwaring.’
Het artikeltje op de voorpagina in SchilderVakkrant nr. 17/2022 is hiervan een zwak aftreksel.