De krant baseert zich op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De omgebouwde panden vormen met name een alternatief voor starters voor wie gewone koopwoningen door de opgelopen prijzen te duur worden. De ’kantoor- en winkelhuizen’ zijn vooral kleinere woningen, met een gebruiksoppervlak tot 50 vierkante meter. Bijna de helft van deze nieuwe appartementen werd dan ook gekocht door jongeren in de leeftijd van 18 tot en met 27 jaar.
‘Consumenten kopen online en willen anders winkelen in de winkelstraat’, duidt voorzitter Marcel de Boer van NVM Business, de commercieel vastgoeddivisie van makelaarsvereniging NVM, in De Telegraaf. ‘Eerst kreeg je tijdelijke pop-upstores in lege winkelpanden. Nu worden woningen interessant om de leegstand op te lossen door het grote tekort aan huizen. Je hebt hiervoor wel een gemeente nodig die meebeweegt. Nu gaat de procedure om de bestemming van winkels aan te passen vaak traag. De provincie zou deze coördinatie best kunnen oppakken.’
In combinatie met 67.000 nieuwbouwwoningen kwam de totale productie van huizen vorig jaar uit op 80.000.