Ga naar hoofdinhoud

Platform koppelt ‘Garantie-schilder’ aan consument


De circa 750 schildersbedrijven met het OnderhoudNL Garantie-keurmerk komen voortaan direct in beeld bij miljoenen consumenten. Het gaat om klanten van bijvoorbeeld Centraal Beheer. ‘Daar komen nog vijf partijen bij’, belooft OnderhoudNL-directeur Okke Spuijt, die rept van klinkende namen. In elk geval: ‘Organisaties die te maken hebben met je huis.’

OnderhoudNL'ers en ZRVCS'ers en petit comité, met rechts Okke Spruijt

Om een en ander gestalte te geven, heeft de ondernemersorganisatie de handen ineengeslagen met ZRVCS (spreek uit: Zervices). Dit techbedrijf biedt een online platform voor de schildersbranche op de website van Centraal Beheer en andere organisaties die gaan meedoen.

Een intelligent systeem koppelt automatisch de juiste vakman aan een woning. Dit gebeurt op basis van postcode en een zogeheten balanced-scorecard van de schilder. Dat moet de ideale match opleveren tussen de kwaliteiten van een vakkracht en de specifieke wensen van een consument.

Gegarandeerde betaling

Consumenten die hun gegevens hebben ingevuld op het platform, krijgen meteen een richtprijs. Daarop volgt een huisbezoek van de schilder en een definitieve offerte. Is er een match, dan ontvangt de schilder ‘een gegarandeerde betaling’ bij aanvang van de klus. Verder steunt de nieuwe dienst de vakkracht op het gebied van verkoop, marketing, planning, inkoop, klantcommunicatie, facturatie, administratie én bij belastingzaken.

De consument op zijn beurt is volgens OnderhoudNL, dat 1.500 leden heeft, verzekerd van duidelijkheid en kwaliteit. Het Garantie-keurmerk, voorheen de AF-Erkenningsregeling, staat voor waarden als vakkundigheid en betrouwbaarheid.

‘Regeren is vooruitzien’

Spruijt erkent dat het gros van de schildersbedrijven momenteel al tot over de oren in het werk zit. Voegt zo’n platform dan nog wel wat toe? ‘Sowieso om kleine bedrijven minder tijd kwijt te laten zijn aan zaken die buiten het uitoefenen van hun vak liggen’, legt Spruijt uit. ‘Bovendien is het geen garantie dat er áltijd zoveel werk ligt als nu. Wij zeggen daarom: regeren is vooruitzien.’

Verder stelt hij dat internetplatforms niet meer zijn weg te denken in het oriëntatie- en bestelproces van woningeigenaren. ‘Van belang is dat wij de aangesloten schilders kunnen presenteren op websites waar woningeigenaren zich begeven. Dat regelt ZRVCS voor ons op een hele goede manier.’

Dienstverlening uitbreiden

Directeur Michael Nijenhuis van ZRVCS wil de nieuwe dienstverlening graag uitbreiden ‘met het creëren van een offerte door het fotograferen van de gevel. En naar ander onderhoud zoals glaszetten en behangen.’ Spruijt: ‘Door deze samenwerking vergroten wij ons bereik. De komende tijd trekken we het land in om ruchtbaarheid te geven aan het initiatief. Dit doen we in kleine groepjes, want corona, op de verschillende locaties van de SchildersVakopleiding.’

9 reacties op “Platform koppelt ‘Garantie-schilder’ aan consument

  • Frans

    Ik weet niet of we hier als OHNL goed aan doen. Deze organisatie gaat met iedereen in zee en het internet staat vol van klachten over deze club. In een persbericht presenteren ze zich met de slogan; Hoe vind je de beste schilder aan de beste prijs? De startup ZRVCS.be (voluit Zervices) lanceert een innovatief schildersplatform en maakt daarmee komaf met offertes opvragen en schilders nabellen. Voortaan bereken je als consument de kostprijs van al je schilderwerken zelf online in amper 3 minuten.
    Je kunt ook via Gamma, Karwei of Praxis een schilder aanvragen met verf van deze bouwmarkten(…?)
    Ook persoonsgegevens liggen door deze organisatie op straat (zie url)
    https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/consumentenbond/klachten/schilderdienst-consumentenbond-een-lokkertje-persoonsgegevens-liggen-op-straat./details?complaintId=d16d884a-0e75-482d-88ab-7d9aa9062448

    Volgens mij willen wij ons onderscheiden met kwaliteit en niet als de schilders met de beste prijs.

    1. Broekers

      Helemaal mee eens Frans! Dit is de zoveelste piraterij om te verdienen over de rug van de schilder. Jammer dit.

  • Ton

    helemaal eens met bovenstaande reacties,
    ben lid van Onderhoud NL maar vind dit een slechte actie.

  • will

    je mag alleen met sikkens werken dan

  • Ik ben zelf geen schilder maar online marketeer. Ik ben van mening dat schildersbedrijven zelf moeten gaan bouwen aan digitaal vastgoed. Teveel schildersbedrijven hebben nog geen website, social media kanalen of houden deze kanalen niet bij. Dit terwijl de consument meebeweegt met de snelle technologische ontwikkelingen.
    97% van alle aankopen van producten en diensten begint met een zoektocht online. Schilderbedrijven worden met elkaar vergeleken. Als schilderbedrijf moet je overal online zichtbaar zijn (ondanks mond tot mond reclame en voldoende werk). Het platform van ZRVCS is daar 1 onderdeel van. Zet het in NAAST je eigen kanalen.
    Heb je geen website, Google Mijn Bedrijf vermelding of is je social media kanaal een spookstad dan denkt de consument dat je bedrijf niet (meer) bestaat en nemen ze geen contact met je op.
    Je reputatiemanagement heb je dan ook zelf in de hand.

  • Frans

    Wat blijkt; Vereniging eigen huis heeft dmv een ‘aanbesteding’ PPG als nieuwe cash cow binnengehaald en die gaat het alleen om het verdienen aan de verf die gesmeerd wordt. Eerst leverde Sikkens de verf en nu moeten de schilders Sigma smeren. Gaat OHNL ook zo om met haar leden? Uiteraard wordt hier door iemand aan verdiend. De partij immers die het meeste betaalt… bepaalt? Hiervoor is onze (oude) Af-Erkenningsregeling toch niet bedoeld. Kunnen we hiertegen samen in beroep gaan? We kunnen toch niet toestaan dat er over onze rug verdiend wordt aan een werk. Gaat Zervices straks ook voor ons bepalen welk verfmerk we gebruiken? Follow the money
    Kortom, wie verdient wat waaraan, met de schilder als stralend middelpunt.

    1. Schild p

      Gaat Zervices straks ook voor ons bepalen welk verfmerk we gebruiken? Zeker! Ook bij VEH was dit zo. Ramon cohen de lara en michael nijenhuis hebben beide bij uwhuismeester gewerkt in Amersfoort bij VEH. Failliet gegaan en hier weer lekker door

  • Schild

    Ramon cohen de lara en michael nijenhuis hebben beide bij uwhuismeester gewerkt in Amersfoort bij VEH. Ramon is een zeer uit de hoogte mannetje en heeft het maar een paar maanden uitgehouden. Michael is een wolf in schaapskleren. In je gezicht aardig, maar achter je rug dodelijk. Ik wens jullie veel succes

  • Schild

    Ramon cohen de lara en michael nijenhuis hebben beide bij uwhuismeester gewerkt in Amersfoort bij VEH. Ramon is een zeer uit de hoogte mannetje en heeft het maar een paar maanden uitgehouden. Michael is een wolf in schaapskleren. In je gezicht aardig, maar achter je rug dodelijk. Ik wens jullie veel succes

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Inspiratie-event ‘Vrouwen in Vastgoedonderhoud’

Toolbox ‘Dieselmotoremissie’ gelanceerd

Vakopleiding Cibap wil in 2028 verhuizen

HJL Groep uit Havelte is nu ERM-gecertificeerd

Tekort aan vakkrachten onder de loep


Naar archief >