Om dit mogelijk te maken is bij de nieuwe fabriek, die in Sant’Agata Bolognese staat, afgestapt van het lopende band-principe, schrijft Special Chem. De exclusieve auto’s, Lamborghini produceert er momenteel 5000 per jaar maar wil dat aantal opschroeven, worden elk in een aparte ruimte gespoten. Tegelijk met de losse onderdelen, die bij andere fabrieken vaak op heel andere productielijnen gespoten worden. Hiermee wordt er voor gezorgd dat de verf die gebruikt wordt voor de auto en voor onderdelen als bumpers of spiegels, precies hetzelfde zijn.
Eigen kleur bepalen
Dat de auto’s apart worden gespoten wil niet zeggen dat er geen verregaande automaitsering is toegepast. Die zit hem te eerste in het bevoorradingssysteem. Vanuit de klantwens, klanten kunnen helemaal hun eigen kleuren en kleurschakeringen bepalen, ze kunnen zelf eigen kleuren mengen, berekent het systeem volautomatisch de benodigde coating-layers en de benodigde hoeveelheid verf en levert die op de spuitplaats af. Het repeterende werk wordt vervolgens door robots gespoten. Menselijke autospuiters doen de bijzondere dingen op klantspecificatie.