Randstad analyseerde gegevens van onder meer het Centraal Bureau voor de Statistiek, Jobdigger (verzamelsite voor vacatures) en data waarover het zelf beschikt.
Aantrekkingskracht
Branchevereniging OnderhoudNL vermoedt dat ‘onze sector goed bestand bleek tegen de coronacrisis’ heeft bijgedragen aan de aantrekkingskracht. Bovendien weet de consument de weg naar de vakschilder steeds vaker te vinden, in plaats van zelf de handen uit de mouwen te steken.
Het aanbod blijft echter achter bij de vraag: lidbedrijven van OnderhoudNL hebben gemiddeld vier openstaande vacatures. Om die reden komt de ondernemingsorganisatie komend voorjaar met de al eerder aangekondigde imagocampagne. Die laat zien hoe mooi de schilders- en onderhoudssector is ‘en dat mensen in die branche niet alleen prachtig, maar ook noodzakelijk werk uitvoeren’. De campagne is zelfs uitgesplitst naar functieniveau: er wordt apart actie gevoerd voor bijvoorbeeld de glaszetter en de industrieel schilder.
Een goede cao
OnderhoudNL besteedt daarnaast aandacht aan behoud van de huidige vaklieden. ‘We hebben een goede cao, bieden veel ontwikkelingsmogelijkheden en kennen een zwaarwerkregeling’, stelt OnderhoudNL-voorzitter Henk den Boer. ‘Hoe hard onze bedrijven ook moeten werken om dit betaalbaar te houden, het laat wel zien dat we zorg hebben voor onze onmisbare medewerkers.’