Ga naar hoofdinhoud

‘Toename bereik en waardering KvK-dienstverlening’


Het bereik van en de waardering van ondernemers over de dienstverlening van de Kamer van Koophandel (KvK) nemen toe. Dat blijkt uit het Jaarverslag 2016 van de KvK.

KvK-bestuursvoorzitter Claudia Zuiderwijk is verheugd: “We zijn nog lang niet klaar, maar we zitten op de goede weg. Onze koers ‘online en mobile first’ slaat aan. We plukken er de eerste vruchten van. Maar we investeren ook in de vernieuwing van onze face-to-face-dienstverlening.”

De nieuwe, landelijke werkende Kamer van Koophandel ontstond op 1 januari 2014 uit een fusie van twaalf regionale kamers van koophandel, de Vereniging Kamers van Koophandel Nederland en Syntens. De nieuwe organisatie moest met 30% minder geld en 35% minder personeel meer ondernemers gaan bereiken en een hogere waardering gaan bewerkstelligen.

Het bereik van zzp’ers bijvoorbeeld steeg sinds 2014 van 47% naar 53% in 2016 (waardering van 7,1 naar 7,2) ). Het bereik van startende ondernemers (na hun inschrijving) steeg van 77% in 2014 naar 87% in 2016 en de waardering bleef gehandhaafd op 7,6.

Moderner

Waar in het verleden ondernemers vaker naar de KvK toe moesten komen voor informatie- en netwerkbijeenkomsten, kunnen ze nu online webinars volgen of van achter hun pc meedoen aan een startersdag. Daar maken duizenden ondernemersgebruik van. Ook investeert de KvK stevig in hackathons, waarmee nieuwe mogelijkheden van innovatie samen met jonge ondernemers worden onderzocht.

Ook apps maken het voor ondernemers gemakkelijker om kennis op te doen, nieuws te ontvangen en elkaar nu ook digitaal te ontmoeten. De speciale app voor zzp’ers, KvK Connect, is daar een voorbeeld van. In juni 2017 opent de KvK het eerste Ondernemersplein nieuwe stijl in Rotterdam, waar met een geheel nieuwe opzet van face-to-face dienstverlening wordt geëxperimenteerd. Zuiderwijk: “De klant bepaalt voor welke vraag of behoefte hij welk kanaal geëigend vindt. We houden niet alleen alle kanalen open, maar werken ook aan de vernieuwing van alle kanalen, waarbij de verschuiving naar digitaal overigens wel evident blijft. ”

De KvK gaat dit jaar verder op de ingeslagen weg om van de KvK een online georiënteerde en flexibele organisatie te maken. Het netto bedrijfsresultaat  over 2016 van 27,4 miljoen euro wordt als voorzien en benodigd geheel bestemd voor de ingezette digitaliseringsstrategie.

Lees hier het complete jaarverslag 2016.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

FinancieringsGids moet ondernemer ondersteunen

Handhaving schijn-zzp: eerste jaar geen boetes

‘Ondernemers hebben behoefte aan nieuwe financieringsbronnen’

Verplichte AOV voor zzp’ers in de herkansing


Naar archief >