Ga naar hoofdinhoud

Tuinzaal overall winnaar Nationale SchildersVakprijs 2018


Leonieke Polman en Niels Kwantes, samen Polman Restauratie & Kleuronderzoek uit Bussum, hebben de overall juryprijs gewonnen van de Nationale SchildersVakprijs 2018. Andere prijzen waren er voor Ruben van der Kruis, Ronald Bloemendaal, Roland Mutsaars en Barre Verkerke.

De winnaars van 2018. Allemaal ambassadeurs voor ons mooie vak.

Ruben van der Kruis van Van der Kruis Vakschilders uit Weert won maar liefst twee prijzen: de juryprijs in de categorie Onderhoudsschilderwerk én de Publieksprijs. Meer dan 4.000 mensen brachten hun stem uit op een van de genomineerde projecten, het schilderwerk door Van der Kruis Vakschilders aan Wijnhuis Beaugrim kreeg de meeste stemmen.

Klanttevredenheidspluim

De Klanttevredenheidspluim ging naar Barre Verkerke van BVK Paintworks uit Goes. Commentaar van zijn opdrachtgever: ‘Iedereen in Nederland verdient een schilder als Barre.’

Van de feestelijke uitreikingsavond van de Nationale SchildersVakprijs, op 22 november 2018, is via deze link een uitgebreide fotoreportage te zien. Een videoverslag volgt spoedig op het YouTube-kanaal SchildersVAKTV.

Sfeerimpressie uitreiking Nationale SchildersVakprijs 2018 op 22 november in het hoofdkantoor van Mercedes-Benz Nederland in Utrecht.
Hieronder volgen de juryverslagen per categorie:

Overall winnaar: Polman Restauratie & Kleuronderzoek

Juryverslag
Nationale SchildersVakprijs 2018
Overall winnaar juryprijs

Elke keer weer een punt van aandacht: moet de jury voor de overall-winnaar kiezen uit de winnaars in de categorieën, of is er een reden om te gaan voor een project dat wél genomineerd is, maar niet heeft gewonnen in zijn of haar categorie?
Als juryvoorzitter kan ik u mededelen dat het ook dit jaar, de jubileumeditie omdat we al tien opeenvolgende jaren deze prijs organiseren, geen eenvoudige beslissing was. Dit keer werd de discussie in de vakjury enorm heen en weer geslingerd tussen twee standpunten. Met de winnaar van de overall-prijs is namelijk iets bijzonders aan de hand.
Het gaat hier, daar zijn alle juryleden het zeer met elkaar over eens, over kwalitatief zeer hoogstaand schilderwerk. En er is met grote kennis van materialen en technieken iets heel bijzonders gerealiseerd.
De manier waarop, dat is echter de prangende kwestie: Schilder en opdrachtgever zijn hier diep de geschiedenis in gedoken, op een bijna-wetenschappelijke manier. De veronderstelling is dat door terug te gaan naar de producten en verfbereiding van toen, ook het schilderwerk van toen wordt benaderd. Maar enerzijds werd gaandeweg het een en ander bijgesteld aan de ingrediënten, waardoor het effect toch niet hetzelfde zal zijn als toen, zeker op de langere duur; anderzijds blijft het de vraag of de schilder van destijds wel op een dergelijke manier heeft gewerkt.
Een interessant gedachtenexperiment is of met moderne producten en technieken niet tegen lagere kosten en met minder inspanning een vergelijkbaar resultaat gehaald had kunnen worden. Het gaat hier niet over goed of fout, maar over de vraag waar je de grenzen trekt. Hoe ver willen we als branche gaan in het ‘veracademiseren’ van het restauratieambacht?
Dat dus.
Maar wat wint is het vakmanschap: Het engelengeduld van mengen, drogen, belasten en belichten, wachten, beoordelen en weer opnieuw beginnen. Het met de vleug mee strijken van ambachtelijke, pasta-achtige verf, het bijna ‘tussen de bedrijven door’ adembenemend goed marmeren. Het verfijnde verguldwerk. Het is allemaal vakmatig toverwerk waar de jury, ondanks de genoemde bedenkingen, toch als een blok voor valt.
U weet allang wie de winnaar is van de Nationale SchildersVakprijs 2018.
Dat is Polman Restauratie en Kleuronderzoek met de Tuinzaal van Akerendam

Categorie: Decoratie- en restauratieschilderwerk – Winnaar: Roland Mutsaars Decorations

Juryverslag
Nationale SchildersVakprijs 2018
Categorie: Decoratie/restauratieschilderwerk

Dat deze categorie dit jaar vier genomineerden telde, tekent wel hoe moeilijk het was om een keuze te maken. Er worden in Nederland veel prachtige restauraties verricht waarbij het herstel van het oude, ‘gewone’ schilderwerk en van het decoratie- en sierschilderwerk een belangrijke rol speelt. Alleen al uit dat aanbod een keuze maken, was moeilijk. Er is dit jaar precies één van dat soort restauratieprojecten doorgedrongen tot de finale: de tuinzaal die werd teruggebracht in de stijl van weleer.
Maar de categorie is breder: Er wordt in Nederland ook, tot grote voldoening van de jury, veel nieuw sierschilderwerk aangebracht. In de genomineerde projecten van dit jaar zie je wel terug hoezeer ook die projecten weer uit elkaar lopen: van muurschilderingen die een flat er heel anders uit laten zien en daarmee vrolijkheid en schoonheid verspreiden in een complete wijk, tot ambachtelijk hout- en steenimitatiewerk in een intieme omgeving: het privé kantoor van een ondernemer.
En dan is er de trend van het aankleden van publieke ruimten, met name in de horeca. De houten strandtent die werd omgewerkt tot een industriële havenomgeving is daar een duidelijk voorbeeld van: sier- en decoratieschilderwerk dat meehelpt de ervaring van de klant te intensiveren, in dit geval die ervaring zelfs mede vormgeeft.
Fijn voor de schildersbranche dat die zó veelzijdig is. Lastig voor de jury om te kiezen. Waar de jury in eerste instantie op let, is het vakwerk, de ambachtelijkheid. In de basis is die bij alle genomineerden in buitengewone mate aanwezig. Maar hier valt wel de eerste scheiding te maken: In één geval zijn er zorgen over de ondergrond. Ook al kan de schilder daar niets aan doen, er wordt wel een risico genomen. In een ander geval gaat het om het creëren van een complete illusie. Die wordt op veel onderdelen wel bereikt, maar op andere onderdelen niet, terwijl dat mogelijk wel had gekund. In de praktijk is dat helemaal niet erg: de mensen genieten er toch wel van. Maar de jury geef je daarmee de kans om een minnetje te noteren.
En als het vakmanschap helemaal in orde is? Dan spelen ook andere argumenten een rol. Bijvoorbeeld over de herhaalbaarheid van het proces, de verkoopbaarheid van het eindproduct, de snelheid en efficiëncy van werken.
En daarom gaat de prijs van de Nationale SchildersVakprijs in de categorie decoratie-/restauratieschilderwerk naar een project dat duurzaam is, vakkundig, in korte tijd gerealiseerd en commercieel interessant:
het privékantoor in Schijndel door Roland Mutsaars.

Categorie: Onderhoudsschilderwerk – Winnaar: Van der Kruis Vakschilders

Juryverslag
Nationale SchildersVakprijs 2018
Categorie: Onderhoudsschilderwerk

Twee boerderijen en een villa, tussen die objecten gaat de competitie in de categorie Onderhoudsschilderwerk. Bij één van de objecten was het budget weliswaar niet onbeperkt, maar toch ruim voldoende voor nauwgezet en historiegetrouw schilderwerk, nog eens terugkomen, details uitwerken en tot een bont geheel van kleuren komen.
De andere twee objecten hadden striktere grenzen: In het ene geval keek de opdrachtgever er van op dat de schilder niet ‘gewoon’ een anderhalfbeurt kon komen doen, maar het hele verfpakket moest verwijderen om vanaf het kale hout weer een verfsysteem op te bouwen.
In het andere geval was het nog veel duidelijker: Er was een duidelijke grens aan het budget, maar wél graag een stralende, bol- en vetglanzende boerderij. Schilderwerk als uithangbord en stimulans voor de verkoop van wijn.
In alle gevallen moesten door de schilder keuzes worden gemaakt. Soms heel lastige keuzes. Want: als er geen rem op het budget staat, waar trek je dan de grens? En bovendien moest ook veel van de monumentale boerderij juist in oude staat blijven, terwijl dit puur verftechnisch gezien niet altijd de meest voor de hand liggende route was. En als je in korte tijd een rijk geornamenteerde en gedetailleerde gevel van een compleet nieuw verfjasje moet voorzien, hoeveel tijd besteed je dan aan de ondergrond? Kies je puur voor het conserveren of speelt esthetiek ook een rol? En: als je keuzes moet maken om een pand te laten schitteren, doe je dan bepaalde delen minder, en wat is daarvan de ondergrens?
En dan komt er ook nog eens zo’n jury op bezoek die alle zakkertjes en schroeiertjes wel weet te vinden, die onder de dorpels kijkt en doorvraagt over de toegepaste materialen, en vaak nog wel een alternatief weet dat misschien nét beter was geweest.
Dat maakt onzeker, realiseren we ons. Maar dat is onterecht. De winnaar in deze categorie heeft volgens de jury meer dan uitstekend werk geleverd. Hij heeft al zijn kennis en kunde ingezet, en dat is veel, al is er elke dag in de schildersbranche wel weer wat nieuws te leren, en daar is hij zich terdege van bewust.
De winnaar van de Nationale SchildersVakprijs in de categorie onderhoudsschilderwerk is dit jaar:
Van der Kruis Vakschilders met de wijnboerderij in Weert.

Categorie: Nieuwbouw en renovatieschilderwerk – Winnaar: Schildersbedrijf Bloemendaal en Kerkhoven

Juryverslag
Nationale SchildersVakprijs 2018
Categorie: Nieuwbouw-en renovatieschilderwerk

Van deze nieuwe categorie verwachtte de jury heel wat, dit jaar. Eindelijk konden de grote renovatieprojecten in Nederland – waarbij oude gebouwen compleet worden gestript, van nieuwe indelingen en nieuwe vleugels worden voorzien én natuurlijk geschilderd – serieus meedoen met de Nationale SchildersVakprijs. Tot op dit jaar was dat lastig: want schilderwerk aan een bestaand pand viel steeds strikt genomen onder onderhoudsschilderwerk, ook al waren de ondergronden voor het allergrootste deel nagelnieuw.
Met alle respect: de oogst van dit jaar was mager. Het is niet voor niets dat de jury maar tot twee genomineerde projecten kwam. Een project daarvan is inderdaad zo’n renovatieschilderproject: het Pestana Hotel is een compleet doorgebroken, uitgebouwd, ingebouwd geheel geworden. De Toekomstgroep had er met zowel oude als nieuwe ondergronden van doen. Kenmerkend voor dit soort projecten, ook hier, is dat er moet worden gewerkt terwijl tal van andere bedrijven in dezelfde ruimte ook met hun werk bezig zijn. Dat maakt dit soort schilderwerk ook logistiek tot een uitdaging.
Het andere project is een nieuwbouwproject. Het woonhuis in De Meern, door Schildersbedrijf Bloemendaal en Kerkhoven. Nu heeft ‘nieuwbouwschilderwerk’ in de branche niet bepaald een goede naam. Er wordt vaak een soort schilderwerk mee bedoeld waar het vooral om veel meters maken gaat, ten koste van de precisie en de kwaliteit. Daar was hier geen sprake van. Het schildersbedrijf, meer gewend aan onderhoudsschilderwerk, heeft op en in deze mooie nieuwe woning zijn best gedaan, en dat zie je.
Dat verf en behang, mits juist en gedoseerd ingezet, sfeermakers in optima forma zijn, wordt door de genomineerden in deze categorie ten volle bewezen. Op beide projecten zag de scherpe blik van de jury echter hier en daar nog wel een ‘vlekje’. Dit betekende dat de afweging tussen het grote oude renovatiepand in Amsterdam en het betrekkelijk kleine vrijstaande huis in De Meern nóg lastiger werd.
Uiteindelijk was de beslissing toch nog vrij eenvoudig. De prijs voor gedegen, heel behoorlijk schilderwerk in de categorie nieuwbouw- en renovatieschilderwerk gaat dit jaar naar:
Bloemendaal en Kerkhoven voor het project in De Meern.

Bekijk hier de video van de uitreiking op 22 november:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Ruben van der Kruis opnieuw tv-studio in

Nieuwe masterclass Mirror Finish voor vakschilders

‘Sterrenchef’ van het schildersvak krijgt serie op RTL

Zeven kandidaten in de race voor nationale titel schilderen

Potkwast 17: Schilderen als een Mark van Bommel


Naar archief >