Vakbond FNV voert actie voor een betere
kilometervergoeding. Zowel de overheid als de werkgevers worden voor de lage
vergoeding verantwoordelijk gesteld. Het symbool is de witte pijl, die
werknemers op hun vervoermiddel plakken.
De onbelaste kilometervergoeding staat al jaren op 19
eurocent per kilometer. Terwijl de kosten voor de automobilist vele malen hoger
liggen.
eurocent per kilometer. Terwijl de kosten voor de automobilist vele malen hoger
liggen.
De ANWB berekende dat alleen al de kosten voor brandstof, afschrijving,
reaparaties en onderhoud neerkomen op zo’n 22 eurocent per kilometer. Met de
verzekering erbij komt dat al snel op 28 cent. Wegenbelasting en overige
kosten stuwen de kilometerkosten van een kleine middenklasser al snel naar 35
cent.
reaparaties en onderhoud neerkomen op zo’n 22 eurocent per kilometer. Met de
verzekering erbij komt dat al snel op 28 cent. Wegenbelasting en overige
kosten stuwen de kilometerkosten van een kleine middenklasser al snel naar 35
cent.
Irreeëel
De vakbond wil dat werknemers een realistischer vergoeding krijgen. Alleen:
aan de CAO onderhandelingstafel alleen is die verhoging waarschijnlijk niet te
halen. De overheid houdt namelijk erg veel in over de wél
belaste kilometervergoeding.
aan de CAO onderhandelingstafel alleen is die verhoging waarschijnlijk niet te
halen. De overheid houdt namelijk erg veel in over de wél
belaste kilometervergoeding.
Ook de vakbond vind het irreëel om de werkgevers zoveel te laten
betalen dat die heffing teniet wordt gedaan.
betalen dat die heffing teniet wordt gedaan.
Kabinet
Daarom heeft de actie twee doelen: de geesten rijp maken om aan de
CAO-onderhandlingstafel hogere vergoedingen te bedingen én het kabinet bewegen
om het onbelaste deel van de kilometervergoeding te
verhogen.
CAO-onderhandlingstafel hogere vergoedingen te bedingen én het kabinet bewegen
om het onbelaste deel van de kilometervergoeding te
verhogen.