Het probleem werd veroorzaakt doordat de spoorlijn Londen-Cardiff overstapt van dieseltreinen op elektrische treinen. Daarvoor moesten over de hele lengte van het spoor elektriciteitsleidingen worden aangelegd. De oude Intersection-brug, van staal, die nog in de tijd van de stoomtrein is aangelegd, had onvoldoende hoogte om dat op de gebruikelijke manier te doen binnen de veiligheidseisen.
De enige oplossing leek om de brug geheel te slopen en voor een nieuwe te vervangen. Dat zou grofweg neerkomen op een kostenpost van 47 miljoen euro, schrijft PaintSquareNews (die overigens in dollars rekent en het over 56 miljoen heeft). Dit mede omdat de brug op een druk verkeerspunt in het midden van de stad ligt en het dus ook logistiek een uitdaging zou zijn.
De oplossing bleek te bestaan uit het aanbrengen van elektriciteit-isolerende verf, GLS 100 van het Britse bedrijf GLS. Door de onderkant van de brug en verschillende onderdelen ervan met de verf te schilderen konden zonder risico de bovenleidingen aanmerkelijk lager worden aangebracht dan de veiligheidsvoorschriften van Network Rail normaal gesproken voorschrijft.
Voorzover bekend is dit de eerste keer dat deze verf wordt ingezet om een complete brug te isoleren. De verf wordt wel vaker in spoorsituaties ingezet, maar dan meer op bepaalde plekken, zoals op plaatsen waar leidingen te dicht in de buurt van stalen voetgangersbruggen liggen.