Uit de in totaal 62 inzendingen die dit jaar binnenkwamen voor de Nationale SchildersVakprijs hebben er 35 aan de stevige kwaliteitseisen van de vakjury voldaan. Zij mogen met recht trots zijn dat ze tot de Voorselectie zijn toegelaten. Bovendien maken deze 35 ook kans op de Klanttevredenheidspluim: de opdrachtgevers van deze projecten worden allemaal benaderd door USP Marketingconsultancy, die tijdens de prijsuitreiking, wat een feestelijke aangelegenheid gaat worden in Slot Zeist, in november de meest tevreden klant bekend zal maken die dus de grootste pluim heeft uitgedeeld aan ‘zijn’ schildersbedrijf.
Ook wel echt slecht schilderwerk
Er waren dus 27 afvallers dit jaar, procentueel én absoluut minder dan vorige jaren. De vakjury is dan ook best te spreken over de kwaliteit van de inzendingen dit keer. Onder de afvallers zitten een paar projecten waarvan de jury met zekerheid kon zeggen dat het er écht niet als goed schilderwerk uitzag. De meeste projecten die de Voorselectie niet halen vallen af omdat de meegestuurde documentatie en uitleg zó slecht is dat de jury zich geen goed beeld van het uitgevoerde werk kan maken.
Welk project wordt genomineerd?
Nu de Voorselectie bekend is, en voor iedereen te zien is op www.schildersvakprijs.nl kan onder de liefhebbers het gezelschapsspel beginnen: welke projecten per categorie (je kunt de voorselectie ook per categorie bekijken zou jij uitkiezen om te nomineren? En zou dat overeenkomen met wat de vakjury straks vindt? De projecten die genomineerd worden dingen allemaal mee naar de rest van de prijzen (per categorie, overall en de Publieksprijs).