Een behoorlijk karwei, dat wel, vertelt projectleider Laurence Peels in Goedemorgen Nederland op NPO 1, vlak voor de start van het schilderwerk.
Doekje over de tuien
Er gaat straks zo’n 700 liter heel lichtblauwe verf – tegen het grijs aan – doorheen. Daarvoor is de 800 meter lange brug eerst schoongemaakt en zijn roestplekken gerepareerd. Ook over de tuien is een doekje gehaald: de 40 stalen kabels die het brugdek vastklinken aan de asymmetrische top, de pyloon, zijn bij elkaar opgeteld 6 kilometer lang.
Immense stellages
Het is de eerste keer dat de brug – een ontwerp van Ben van Berkel – in zijn 28-jarige bestaan een opknapbeurt krijgt. Om “De Zwaan” van een nieuwe verflaag te voorzien, wordt een hele maand gereserveerd. De opbouw van het immense (hang)steigerwerk niet meegerekend. Om bij de knik te kunnen komen, staat op een lager liggende pijler naast de brug een stellage. Alleen gebouwd om het platform met groene doeken, enkele meters hoger, op te kunnen bouwen.
Klimmen en klauteren
De pyloon is een ander verhaal: daar kun je met deze hulpmiddelen niet komen. De grootste uitdaging van dit werk is 139 meter hoog, ongeveer 35 verdiepingen. Vanaf dit “hoedje” klimmen gecertificeerde mensen naar beneden en omhoog om de werkzaamheden uit te voeren. Het schilderwerk aan de Erasmusbrug – met een totale oppervlakte van 47 duizend vierkante meter – duurt tot eind juli.
67 m2 per liter, waar kun je die verf kopen?
De verf van Jotun heeft kennelijk een uitzonderlijk rendement.
De Jotun coatings hebben kennelijk een uitzonderlijk hoog uitstrijkrendement!